• Nordea/

Nordean Kotitalouspulssi: suomalaiset karsivat yhä useammasta arjen asiasta – edullisemman ruoan suosio entisestään kasvanut

Selkeä enemmistö (60 prosenttia) suomalaisista on muuttanut kulutustottumuksiaan hintojen ja korkojen nousun takia. Viime syksyyn verrattuna kulutuksesta on karsittu yhä useampia asioita. Selvästi aiempaa useampi ostaa edullisempaa ruokaa, karsii palveluiden kuluttamisesta ja vähentää kestokulutustavaroiden hankintaa, selviää Nordean tekemästä kyselytutkimuksesta. Sen sijaan asuntolainat maksetaan edelleen säntillisesti eikä pankin mukaan lyhennysvapaiden käyttö ole lisääntynyt.

Suomalaisista 60 prosenttia on muuttanut asioita arjessaan hintojen ja korkojen nousun takia​. Nordean Kotitalouspulssi-kyselytutkimukseen vastanneista 53 prosenttia kertoo ostavansa edullisempaa ruokaa, kun lokakuussa 2022 vastaava osuus oli 43 prosenttia. Palveluiden kulutusta on vähentänyt 45 prosenttia (lokakuussa 39 %) ja kestotavaroiden hankinnoista on karsinut 35 prosenttia (lokakuussa 28 %) vastanneista. Arjen kulutustaan ovat vähentäneet etenkin naiset, 3549-vuotiaat ja lapsiperhetaloudet.

”Vain autoilussa näkyy selkeä muutos toiseen suuntaan: viime lokakuussa 31 prosenttia auton omistavista kotitalouksista kertoi vähentäneensä auton käyttöä, kun näin sanoi nyt 21 prosenttia vastaajista. Tässä näkyy se, että polttoaineen hinta on laskenut kevään ja alkukesän aikana”, kertoo Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.

Lainoihin ei edelleenkään haeta helpotusta

Korkojen nousu näkyy nyt kaikkien asuntovelallisten menoissa ja luonnollisesti eniten niiden, joilla on isoin laina. Selvimmin kasvaneet korkokulut näkyvät 3050-vuotiailla, joilla on muita ikäryhmiä enemmän velkaa, keskimäärin noin 60 000 euroa.

”Merkille pantavaa on se, että suomalaiset ovat edelleen todella säntillisiä asuntolainan maksajia. Arjen kulutuksesta ollaan valmiita tinkimään entistä enemmän sen sijaan, että omaa taloudellista tilannetta helpotettaisiin esimerkiksi asuntolainan joustoilla. Niiden hyödyntäminen ei ole edelleenkään lisääntynyt, vaikka jokainen maksaa lainastaan nyt enemmän”, huomauttaa Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtaja Nina Luomanen.

Yhä useampi seuraa omaa talouttaan

Tiukentunut taloudellinen tilanne on lisännyt suomalaisten kiinnostusta oman talouden seuraamiseen. Kyselytutkimukseen vastanneista 41 prosenttia (lokakuussa 37 %) kokee entistä suurempaa tarvetta seurata omaa talouttaan. Vastaajien joukossa korostuvat alle 50-vuotiaat naiset ja lapsiperhetaloudet, joista peräti puolet kertoo tarpeen omaan talouden seuraamiseen lisääntyneen erittäin tai melko paljon.

”Suomalaiset ovat jälleen osoittaneet olevansa vastuullisia taloudenpitäjiä, vaikka moni onkin joutunut opettelemaan omaa taloudenpitoa kantapään kautta”, Kostiainen sanoo.

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti internetpaneelina Kantar TNS 26.-29.5.2023 välisenä aikana ja siihen vastasi 1053 18–79-vuotiasta suomalaista.

Lue myös Juho Kostiaisen blogikirjoitus "Milloin kotitalouksien kurimus päättyy?"

Lisätietoja:

Juho Kostiainen, Nordean ekonomisti, 040 709 8531
Nordean viestintä, 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: