• Nordea/

Nordean kyselytutkimus: Kiinnostus asuntosijoittamisen aloittamiseen on kasvanut

Report this content

Yhä useampi suomalainen on kiinnostunut aloittamaan asuntosijoittamisen, selviää Nordean kyselytutkimuksesta. Asuntosijoittamisesta potentiaalisesti kiinnostuneista 24 prosenttia kertoo, että mielenkiinto asuntosijoittamista kohtaan on kasvanut. Sen sijaan nykyisten asuntosijoittajien kiinnostus hankkia sijoitusasuntoja on laskenut.

Suomalaisista 12 prosenttia sijoittaa asuntoihin ja 20 prosenttia on kiinnostunut asuntosijoittamisesta. Potentiaalisilla asuntosijoittajilla kiinnostus ensimmäisen asuntosijoituksen tekemiseen on kasvanut 24 prosenttia vuoden takaisesta.

”Mielenkiinto asuntosijoittamisen aloittamiseen on kasvamaan päin, ja uudet, potentiaaliset sijoittajat miettivät kannattavuutta nykyisellä hinta- ja kustannustasolla. Tällöin odotusarvot sijoitusta kohtaan saattavat olla erilaisia kuin kokeneimmilla sijoittajilla, joilla sijoituksen alun perin arvioitu tuotto on laskenut markkinoiden muututtua, sanoo Nordean Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja Jussi Pajala.

Kokeneilla sijoittajilla mielenkiinto sijoitusasuntojen hankkimiseen onkin laskussa. Tutkimuksessa kysyttiin, onko sijoittajan kiinnostus kasvanut vai vähentynyt. Vastanneista 10 prosentilla kiinnostus on kasvanut ja 30 prosentilla puolestaan vähentynyt.

”Kokeneemmat sijoittajat ovat tulleet selkeästi varovaisemmiksi korkojen ja vastikkeiden nousun, paikallaan junnaavan vuokratason sekä alentuneiden hintojen takia.”

Yhtälö on nyt sijoittajien kannalta kiinnostava

Nordeassa sijoitusasuntolainojen osuus kaikista nostetuista asuntolainoista alkoi kasvaa viime vuoden loppupuolella. Vaikka lyhyellä aikavälillä asuntosijoittamisen kassavirta ei näytä parhaalta mahdolliselta, pidemmällä aikavälillä tilanne on todennäköisesti toinen, Pajala huomauttaa.

”Tarjonta ja hintataso ovat nyt asuntosijoittajalle mielenkiintoisia, ja kahden, kolmen vuoden päähän katsovalle sijoittajalle on hyvä tilaisuus ostaa nyt. Lisäksi korkotason ja vastikkeiden korostuspaineiden odotetaan laskevan. Kyllä tämä yhtälö kiinnostaa monia sijoittajia tai sijoittajiksi haluavia.”

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar Finland internetpaneelissa 9.-14.2.2024 ja siihen vastasi 1007 18–79-vuotiasta suomalaista. 95 %:n virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on vastauksesta riippuen ±1,5-3 %.

Lisätietoja:
Jussi Pajala, Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja, 040 545 3859
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: