• Nordea/

Nordean kyselytutkimus: korkotilanne askarruttaa edelleen yli 20 prosenttia suomalaisista, vaikka korot laskeneet

Report this content

Vaikka korot ovat laskeneet reipasta vauhtia sen jälkeen, kun Euroopan keskuspankki kesäkuussa aloitti koronlaskut, yli 20 prosenttia suomalaisista pitää korkotilannetta edelleen esteenä asunnon ostamiselle. Suhtautuminen korkotilanteeseen on sama kuin reilut puoli vuotta sitten, jolloin euribor-korot liikkuivat vähän alle neljässä prosentissa. Tiedot käyvät ilmi Nordean syyskuun jälkipuoliskolla teettämästä kyselytutkimuksesta.

Nordean tuoreen asumisen tutkimuksen mukaan 22 prosenttia suomalaisista kokee, että korkotilanne on este asunnon ostamiselle tai sen vaihtamiselle. Näin ajattelevien osuus on pysynyt samana verrattuna edelliseen, helmikuussa 2024 tehtyyn tutkimukseen.

Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtajan Jussi Pajalan mielestä on huomionarvoista, että korkotilanteella on edelleen yhtä suuri merkitys kuin reilut puoli vuotta sitten. Hänen mukaansa tutkimuksen tulos kumpuaa todennäköisesti useista asioista.

”Korkojen lasku ei ole vielä realisoitunut niillä kaikilla noin 98 prosentilla asuntovelallisista, joiden laina on sidottu vaihtuvaan korkoon, joten he eivät ole päässeet vielä hyötymään laskevista koroista. Tutkimuksen tulos saattaa kertoa myös siitä, ettei korkojen laskun uskota jatkuvan.”

Korkotilannetta vielä enemmän oman asunnon ostamisen tai vaihtamisen esteeksi koetaan oma taloudellinen tilanne (43 prosenttia vastaajista) ja se, ettei sopivaa asuntoa ole löytynyt (36 prosenttia vastaajista). Myös tarvittavan alkupääoman kasaan saaminen (22 prosenttia vastaajista) on esteenä asunnon ostamiselle.

”Korkojen lisäksi myös koettu inflaatio on kasvattanut kuluttajien kustannuksia. Tämä heijastuu luottamukseen omasta taloudellisesta tilanteesta, joka on suomalaisilla edelleen matalalla tasolla”, Pajala sanoo.

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar Finland internetpaneelissa 17.-23.9.2024 ja siihen vastasi 1 161 18–79-vuotiasta suomalaista. 95 prosentin virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on vastauksesta riippuen ±1,5−3 prosenttia.

Lisätietoja:
Jussi Pajala, Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja, p. 040 545 3859, jussi.pajala@nordea.com
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: