• Nordea/

Nordean kyselytutkimus: Yhä useampi asuntovelallinen säästää – myös lapsiperheet pitävät kiinni säästämisestä

Nordean kyselytutkimuksen mukaan 83 prosenttia asuntovelallisista kertoo säästävänsä, kun syksyn 2023 vastaavassa kyselyssä näin vastasi 75 prosenttia suomalaisista. Myös lapsiperheet pitävät kiinni säästämisestä, vaikka korkojen ja kustannusten nousu ovat koetelleet erityisesti heidän talouttaan. Selvästi suosituimmaksi on tullut rahastosäästäminen, ja yleisimmin suomalaiset säästävät 100−149 euroa kuukaudessa.

Suomalaisista asuntovelallisista 83 prosenttia kertoo säästävänsä asuntolainan lyhentämisen ohella, selviää Nordean helmikuun lopussa teettämästä kyselytutkimuksesta. Säästämisen suosio on kasvanut kahdeksalla prosenttiyksiköllä, sillä syksyn 2023 vastaavassa kyselyssä asuntovelallisista 75 prosenttia kertoi säästävänsä.

Vastaajista 52 prosenttia kertoo säästävänsä säännöllisesti ja 31 prosenttia toisinaan. Sekä säännöllisesti että toisinaan säästävien osuudet ovat kasvaneet edellisen puolen vuoden aikana.

Myös lapsiperhetaloudet pitävät kiinni säästämisestä. 84 prosenttia (2023 syksyllä 77 prosenttia) lapsiperhetalouksista kertoi säästävänsä asuntolainan lyhentämisen ohella. Säännöllisesti säästäviä on 54 prosenttia (48 %) ja toisinaan säästäviä 30 prosenttia (29 %).

Rahastosäästämisen suosio on kasvanut

Suomalaisten asuntovelallisten kohdalla rahastosäästämisen suosio on noussut ja tilille säästämisen laskenut. 57 prosenttia kertoo nyt säästävänsä rahastoihin, kun syksyllä 2023 rahastosäästäjiä oli 53 prosenttia vastaajista. Asuntovelallisista 50 prosenttia kertoo säästävänsä säästötilille. Puoli vuotta sitten tilisäästäjiä oli 55 prosenttia vastaajista.

”Olemme pankissa huomanneet, että kuukausisäästäjien määrä kasvaa edelleen tasaisesti ja esimerkiksi kuukausisäästösopimus rahastoon on suosittu vaihtoehto. Asuntolainan takaisinmaksuaika on usein pitkä, parikymmentä vuotta, ja siinä ajassa rahastosäätämisen tuottopotentiaali on paljon parempi kuin säästötilin. Säästötileissä useimmat arvostavat puolestaan joustavuutta eli mahdollisuutta saada rahat tarvittaessa käyttöön”, sanoo Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta.

Osakkeisiin kertoo säästävänsä 30 prosenttia (29 %) vastaajista. Sijoitusasuntoon säästäviä on suomalaisista yhdeksän prosenttia, ja asuntoihin ja muuhun kiinteään omaisuuteen säästäminen on trendinä laskeva.

Lapsiperheet säästävät pienemmillä summilla

Suomalaisten useimmin säästetty summa asuntolainan lyhentämisen ohella on 100−149 euroa kuukaudessa, kun pelkästään lapsiperheitä tarkastellessa tyypillinen summa 50−99 euroa. Lapsiperheissä pienet kuukausittaiset säästösummat ovat tavallisempia kuin väestössä keskimäärin ja suuret kuukausittaiset säästösummat harvinaisempia kuin väestössä keskimäärin.

”Paras aika aloittaa kuukausittainen rahastosäästäminen oli eilen ja toiseksi paras tänään. Säästämisen voi aloittaa pienelläkin summalla. Tärkeintä on, että aloittaa ja pääsee hyötymään korkoa korolle ilmiöstä”, Eloranta sanoo.

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar Finland internetpaneelissa 9.-14.2.2024 ja siihen vastasi 1007 18–79-vuotiasta suomalaista. 95 %:n virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on vastauksesta riippuen ±1,5-3 %.

Lisätietoja:
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: