Nordean varsinainen yhtiökokous 24. huhtikuuta 2003

Nordean varsinainen yhtiökokous 24. huhtikuuta 2003 Nordea AB:n (publ) varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina 24. huhtikuuta 2003 klo 14.00 Ruotsin aikaa Tukholman yliopiston Aula Magnassa. Osakkeenomistajat voivat osallistua kokoukseen myös teleteknisen yhteyden välityksellä klo 15.00 Suomen aikaa Finlandia- talossa Helsingissä ja klo 14.00 Tanskan aikaa Bella Centerissä Kööpenhaminassa. Esitykset varsinaiselle yhtiökokoukselle · Osinko sama kuin edellisvuonna · Osakepääomaa alennetaan; omien osakkeiden hankkimiseen oikeuttava valtuutus uusitaan · Gunnel Duveblad, Birgitta Kantola ja Lars G Nordström uusiksi hallituksen jäseniksi · Perustetaan nimitysvaliokunta "Olemme iloisia saadessamme hallituksen jäseniksi Gunnel Duvebladin ja Birgitta Kantolan. Hallitus hyötyy Nordea-konsernin toiminnan kehittämisessä heidän laajasta osaamisestaan ja kokemuksestaan. Yhtä lailla olemme tyytyväisiä Lars G Nordströmin tulosta hallituksen jäseneksi. Epävirallisen nimitystyöryhmän esityksillä pyritään luomaan tasapaino jatkuvuuden ja uudistusten välille, ja olen vakuuttunut siitä, että se on myös yhtiökokoukselle päätettäväksi ehdotettavan virallisen nimitysvaliokunnan tavoite", sanoo hallituksen puheenjohtaja Hans Dalborg. Osinko Hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osakekohtainen osinko on sama kuin viime vuonna. Osingon täsmäytyspäiväksi ehdotetaan 29. huhtikuuta 2003 ja suunniteltu maksupäivä on 7. toukokuuta 2003. Osakepääoman alentaminen Nordea omistaa tällä hetkellä kaikkiaan 57 008 000 omaa osakettaan. Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osakepääomaa vähennetään vastaavalla määrällä. Vähennettävä määrä 22 593 410,56 euroa ehdotetaan siirrettäväksi rahastoon, jota käytetään yhtiökokouksen päättämällä tavalla. Alentamisen jälkeen yhtiön osakepääoma on 1 160 460 823,12 euroa. Omien osakkeiden hankkiminen Jotta hallituksen toimintamahdollisuudet säilyisivät joustavina, hallitus on päättänyt ehdottaa yhtiökokoukselle, että se jatkaisi valtuutusta ostaa omia osakkeita siten, että ostettava määrä ei ylitä 10 prosenttia yhtiön osakekannasta. Hallitus Epävirallinen nimitystyöryhmä on esittänyt yhtiökokoukselle, että se valitsisi Gunnel Duvebladin, Birgitta Kantolan ja konsernijohtaja Lars G Nordströmin hallituksen uusiksi jäseniksi. Työryhmän jäseniä ovat Christina Ragsten Pettersson, joka edustaa Ruotsin valtiota osakkeenomistajana, Staffan Grefbäck Alectan edustajana, Lars Ole Würtz Nielsen Tryg i Danmarkin edustajana ja hallituksen puheenjohtaja Hans Dalborg. Harald Arnkværniä, Claus Høeg Madsenia ja Timo Peltolaa ehdotetaan valittaviksi uudelleen hallituksen jäseniksi. Dan Andersson ja Edward Andersson eivät enää asetu ehdolle. Hans Dalborg, Kjell Aamot, Bernt Magnusson, Jørgen Høeg Pedersen ja Maija Torkko valittiin hallituksen jäseniksi vuonna 2002. Heidän toimikautensa kestää vuoden 2004 varsinaiseen yhtiökokoukseen asti. Gunnel Duveblad on ollut vuodesta 2002 EDS Europe North Regionin toimitusjohtaja. Yhtiön toiminta-alueeseen kuuluvat Tanska, Suomi, Norja, Ruotsi, Belgia, Alankomaat ja Luxemburg. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän toimi pitkään eri tehtävissä IBM:ssä. Birgitta Kantola toimii tällä hetkellä muun muassa Fortumin ja Vasakronanin hallituksen jäsenenä, ja hänellä on laaja kokemus eri tehtävistä rahoitusalalta, muun muassa International Finance Corporationissa ja Pohjoismaiden investointipankissa. Nimitysvaliokunta Epävirallinen nimitystyöryhmä ehdottaa niinikään yhtiökokoukselle, että yhtiöön perustetaan nimitysvaliokunta. Valiokunnan muodostaisivat osakkeenomistajien edustajat ja hallituksen puheenjohtaja. Tilintarkastaja Hallitus on päättänyt esittää käydyn tarjousprosessin jälkeen yhtiökokoukselle, että yhtiön tilintarkastajaksi valitaan KPMG. Lisätietoja: Erik Evrén, konserniviestintä, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00540/wkr0002.pdf