Nordean venäläinen osakkuuspankki IMB ja BACAR yhdistyvät

Nordean venäläinen osakkuuspankki IMB ja BACAR yhdistyvät Nordean venäläisen osakkuuspankin International Moscow Bankin (IMB) toisen strategisen omistajan Bayerische Hypo- und Vereinsbankin ja Bank of Austrian yhdistyttyä, IMB ja Bank Austria Creditanstalt, Russia (BACAR) on päätetty yhdistää. Yhdistyminen tapahtuu liittämällä BACAR IMB:hen. Osakkeenomistajien mukaan uudelleenjärjestely vahvistaa yhdistyneen pankin asemaa ja parantaa sen kannattavuutta. Uusi pankki tulee olemaan taseella mitattuna Venäjän neljänneksi suurin. Pankilla on 6 000 yritysasiakasta, joista 1 000 on Venäjällä toimintaa harjoittavia ulkomaisia yrityksiä. Pohjoismaisia yrityksiä näistä on 500. Henkilöasiakkaita pankilla on 20 000. IMB:n hallituksen varapuheenjohtajan Hannu Halttusen mukaan Venäjällä yhdistyy ensimmäistä kertaa kaksi sellaista pankkia, joista huomattava osuus on ulkomaalaisomistuksessa. -IMB ja BACAR täydentävät toisiaan monella tavoin. IMB:n vahvuus on yritysasiakkaiden palvelussa, kun taas BACAR on keskittynyt erityisesti vähittäispankkipalveluihin. Yhdistynyt pankki voi tuottaa laajemman valikoiman korkeatasoisia palveluita ajanmukaisen tekniikan avulla. -Uskomme, että uusi pankki voi tarjota entistä parempia palveluita Nordean Pohjoismaisille yritysasiakkaille. Yhdistymisen myötä pankilla on mahdollisuus tarjota aikaisempaa monipuolisempia palveluja myös venäläisille yrityksille ja yksityisasiakkaille. Yhdistyminen tämän vuoden aikana Yhdistymisen suunnitellaan toteutuvan vuoden 2001 loppuun mennessä. Yhdistyminen edellyttää vielä Venäjän keskuspankin hyväksymistä. IMB on ensimmäinen pankkitoimintaa harjoittava yhteisyritys Venäjällä. Sen osakkeenomistajia ovat Bayerische Hypo- und Vereinsbank AG / Saksa (41 %), Banque Commerciale pour L'Europe du Nord (Eurobank) / Ranska (22,1 %), Merita Pankki Oyj / Suomi (20,5 %), Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki / EBRD (10 %), The Industrial Bank of Japan / Japani (3,5 %) ja Sberbank of Russia (2,9 %). Uuden pankin omistusosuudet ovat likimain samat. Lisätietoja: Yksikönjohtaja Hannu Halttunen, puh. 050-61706 Yksikönjohtaja Esa Teräväinen, puh. 09-165 52760 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT00750/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT00750/bit0002.pdf