Nordean vuosiraportointi 2023

Nordea Bank Oyj
Pörssitiedote – Tilinpäätös ja toimintakertomus
26. helmikuuta 2024 klo 9.00 Suomen aikaa

Nordean tänään julkaisema vuosikertomus vuodelta 2023 sisältää tilintarkastetun tilinpäätöksen, hallituksen toimintakertomuksen, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vastuullisuusliitteet. Nordea on julkaissut tänään myös toimielinten palkitsemisraportin vuodelta 2023 sekä uuden toimielinten palkitsemispolitiikan.

Vuosi 2023 oli monin tavoin haasteellinen. Geopoliittiset jännitteet olivat korkealla, kun Venäjä jatkoi järkyttävää sotaansa Ukrainassa. Lähi-idän vaikea ja hyvin surullinen kriisi osoitti jälleen kerran, miten hauras maailmantilanne on. Taloudellinen ympäristö oli vaikea monille ihmisille ja yrityksille, kun hintojen nousu sai keskuspankit jatkamaan koronnostoja. Haastavista olosuhteista huolimatta vuosi oli Nordealle vahva, sillä se oli tuloksensa perusteella yksi Euroopan parhaista pankeista.

”Koko 200-vuotisen historiamme ajan olemme pyrkineet olemaan vahva ja turvallinen pankki, joka tukee asiakkaitaan kaikissa suhdanteissa. Vuosi 2023 ei ollut poikkeus. Pidimme tiiviisti yhteyttä asiakkaisiimme ja varmistimme, että ymmärrämme heidän muuttuvia olosuhteitaan ja tarpeitaan. Aktiivinen toimintamme auttoi meitä pitämään yllä liiketoiminnan hyvää virettä ja saavuttamaan vahvan taloudellisen tuloksen. Tavoitteemme ei ole muuttunut: haluamme olla ensisijainen kumppani asiakkaille, jotka tarvitsevat laajan valikoiman palveluja raha-asioissa”, konsernijohtaja Frank Vang-Jensen sanoo vuosikertomukseen sisältyvässä katsauksessaan.

Strategiakauden 2022–2025 puoliväliin tultaessa Nordea on edistynyt hyvin strategisten tavoitteidensa toteuttamisessa. Keskitymme edelleen alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen tarjoamiseen, kannattavaan kasvuun sekä toiminnan ja pääoman käytön tehostamiseen.

Näiden painopistealueiden toteutusta tukee kaksi avaintekijää: Toinen on johtava asema digipalvelujen tarjoajana, sillä digitaalisten teknologioiden avulla voimme tarjota poikkeuksellisen hyviä pankkipalveluja nyt ja tulevaisuudessa. Toinen on vastuullisuuden ottaminen osaksi Nordean ydinliiketoimintaa tavoitteena tukea asiakkaita kestävien liiketoimintamallien käyttöönotossa.

Digipalvelujen käyttö nousi ennätyslukemiin vuonna 2023. Kirjautumisten määrät mobiili- ja verkkopankissa kasvoivat 13 prosenttia edellisvuodesta 1,4 miljardiin. Järjestimme vuoden aikana yli miljoona palveluneuvottelua yksittäisten henkilöasiakkaiden, kotitalouksien ja yritysten kanssa. Kasvua oli edellisvuodesta 9 prosenttia.

Nordea on järjestänyt kahden viime vuoden aikana 135 miljardia euroa vastuullista rahoitusta, joten olemme päässeet lähemmäs vuodelle 2025 asettamaamme 200 miljardin euron tavoitetta. Lisäksi olemme edistyneet hyvin hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Nordean luottosalkun päästöt ovat tähän mennessä pienentyneet 29 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Vuodelle 2030 asetetun 40–50 prosentin päästövähennystavoitteen saavuttaminen etenee siis suunnitelmien mukaisesti.

Vuosikertomus, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä, toimielinten palkitsemisraportti ja toimielinten palkitsemispolitiikka ovat saatavilla englanniksi ja ruotsiksi osoitteessa nordea.com. Toimielinten palkitsemisraportti ja toimielinten palkitsemispolitiikka ovat saatavilla myös suomeksi.

Nordea julkaisee vuosikertomuksensa myös eurooppalaisessa yhtenäisessä sähköisessä raportointimuodossa (ESEF). Tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy on toimittanut riippumattoman tilintarkastajan rajoitetun varmuuden antavan varmennusraportin koskien Nordean ESEF-tilinpäätöstä. ESEF-muotoinen ruotsinkielinen vuosikertomus on liitetty tähän tiedotteeseen zip-tiedostona, ja se on saatavilla myös osoitteessa nordea.com.

Lisätietoja:

Ilkka Ottoila, sijoittajasuhteet, 09 5300 7058
Konserniviestintä, 010 416 8023 tai press@nordea.com

Tässä pörssitiedotteessa annetut tiedot on annettu julkistettavaksi yllä mainittujen tahojen välityksellä 26. helmikuuta 2024 klo 9.00 Suomen aikaa.

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: