• Nordea/

Report this content

Onnistuneiden fuusioiden avulla kannattavaan liiketoiminnan kasvuun. Tulos ja osakkeenomistajien saama tuotto paranivat. Tulos ja osakkeenomistajien saama tuotto kasvoivat * Liikevoitto nousi 17 prosenttia 2 435 miljoonaan euroon (20 611 miljoonaan Ruotsin kruunuun) * Oman pääoman tuotto oli 16,1 prosenttia - ilman liikearvoa 19,4 prosenttia * Rahoituskate ja palkkiotuotot kasvoivat voimakkaasti * Osakekohtainen tulos 0,58 euroa, kasvua 5 prosenttia * Osinkoa ehdotetaan jaettavaksi 2,00 Ruotsin kruunua, nousua 14,3 prosenttia * Nordean osakekurssi nousi 43 prosenttia vuonna 2000. Nordea on ainoa pohjoismainen konserni Euroopan 20 suurimman pörssinoteeratun finanssipalveluyrityksen joukossa * Kulu/tuotto-suhteelle entistä kunnianhimoisempi tavoite Uusi rakenne ja kasvu strategisilla alueilla * Yhteispohjoismaisissa fuusioissa muodostettiin Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtava finanssipalvelukonserni, jonka uudeksi nimeksi tuli Nordea * Christiania Bank yhdistettiin konserniin nopeasti * Toteutumassa ovat 310 miljoonan euron synergiaedut - arvioidut lisäsynergiat vielä 50 miljoonaa euroa * Kahden miljoonan verkkopankkiasiakkaan raja ylitettiin * Nordea on yksi suurimmista pohjoismaisista varallisuudenhoitajista * Puolassa asiakkaita on 300 000 ja henkilöstöä 1 200 Liiketoiminta-alueilla hyvät tulokset * Uudesta liiketoiminnan organisaatiosta vauhtia liiketoimintaan. * Vähittäispankki: Jälleen hyvä tulos. Liikevoitto kasvoi 1 472 miljoonaan euroon, kohdistetun oman pääoman tuotto oli 24 prosenttia. * Corporate and Institutional Banking: Huomattavat synergiaedut toteutuivat ja tulos parani 419 miljoonaan euroon, kohdistetun oman pääoman tuotto 14 prosenttia. * Varallisuudenhoito: Hoidossa oleva varallisuus kasvoi 18 prosenttia ja oli 105 miljardia euroa; investointeja tulevaan kasvuun. * Investment Banking: ArosMaizelsin tulos parani 61 miljoonaan euroon. * Henki- ja eläkevakuutus: Maksutulo kasvoi huomattavasti ja sijoitustoiminnan tuotot ylittivät selvästi benchmarking-arvon. * Vahinkovakuutus: Vakuutustoiminnan peruskannattavuus parani. Kehitys vuoden 2000 viimeisellä neljänneksellä * Tuotot kasvoivat 6 prosenttia (ilman sijoitustoiminnan tulosta) * Osakekurssien lasku alensi sijoitusten tuottoa * Liikevoitto oli 473 miljoonaa euroa Keskiviikkona 21. helmikuuta 2001 Thorleif Krarup Konsernijohtaja Lisätietoja: Thorleif Krarup, konsernijohtaja, +46 8 614 7800 Arne Liljedahl, talousjohtaja, +46 8 614 7996 (tai +46 70 566 7121) Björn Westberg, Investor Relations, +46 8 614 7850 (tai +46 70 590 5552) Seuraava tulostiedote: Vuoden 2001 ensimmäinen osavuosikatsaus julkaistaan 25. huhtikuuta 2001. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00640/bit0002.doc The full report http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00640/bit0002.pdf The full report