Puolueetonta osaketutkimusta Nordea Securitiesin asiakkaille

Puolueetonta osaketutkimusta Nordea Securitiesin asiakkaille Nordea Securities ja Standard & Poor's ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jossa Nordea saa jakeluoikeuden Standard & Poor'sin osaketutkimuksen tietoihin Pohjoismaissa. - Standard & Poor'sin kanssa tehty sopimus vahvistaa omaa pohjoismaista tutkimustamme ja tuo asiakkaidemme saataville arvostetun puolueettoman kansainvälisen tutkimuksen tiedot. Näin asiakkaat saavat entistä parempaa palvelua, sanoo Nordea Securitiesin toimitusjohtaja Frans Lindelöw. - Pyrimme parantamaan asiakkaiden saamaa lisäarvoa jatkuvasti ja uskomme, että Standard & Poor'sin vahva puolueeton analysointi ja tähänastinen menestyksekäs toiminta saavat hyvän vastaanoton. Sopimuksessa Standard & Poor's antaa Nordean käyttöön yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia osakkeita koskevat tutkimustiedot, ja Nordea Securities puolestaan jatkaa pohjoismaisia osakkeita koskevaa omaa kattavaa tutkimustaan. Nordea Securitiesin yhteisöasiakkaat voivat hyödyntää Standard & Poor'sin osaamista suorien kontaktien, asiakastapaamisten, puhelinkokousten ja seminaarien avulla. - Tämä on merkittävä sopimus Standard & Poor'sille ja puolueettomalle osaketutkimukselle yleensäkin. Uskomme, että kysyntä kasvaa tulevina vuosina edelleen kansainvälisten osakevälittäjien keskuudessa. Näiden yritysten asiakkaita houkuttelevat osaketutkimuksemme laatu, laajuus ja riippumattomuus, sanoo Standard & Poor'sin osakekaupasta Euroopassa vastaava Geoff Hawksworth. Lisätietoja: Nordea Frans Lindelöw, toimitusjohtaja, Nordea Securities, +46 8 407 92 01 Erik Evrén, konserniviestintä, Ruotsi, +46 8 614 86 11 Ella Laurikkala, konserniviestintä, Suomi, (09) 165 42653 Standard & Poor's Media Hotline, +44 20 7826 3605 Geoff Hawksworth, johtaja, Investment Services, Eurooppa, +44 20 7826 8501 Liite Nordea Securities Nordean investointipankkipalveluita tarjoaa Nordea Securities. Sillä on toimipaikat Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Nordea Securitiesin palveluihin kuuluu toimialakohtainen osaketutkimus, osakekauppa ja corporate finance. Pohjoismaisia ja kansainvälisiä asiakkaita palvelee 400 alan ammattilaista. Asiakkaat ovat yhteisösijoittajia, yksityishenkilöitä, välittäjiä, yrityksiä tai valtion laitoksia. Nordea Securities arvostetaan Pohjoismaiden johtavaksi investointipankiksi. Sen markkinaosuus on 7 prosenttia, ja se oli pohjoismaisten pörssien kolmanneksi suurin välittäjä vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä. Vuonna 2002 yritys sijoittui toiseksi pohjoismaisten M&A-neuvontaa tarjoavien yritysten joukossa. Standard & Poor'sin osaketutkimusryhmä Standard & Poor'sin osaketutkimusryhmään kuuluu 80 analyytikkoa Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa. Sen toiminta kattaa lähes 1 350 osaketta eri puolilla maailmaa, eli enemmän kuin minkään muun puolueettoman tutkimuslaitoksen. Standard & Poor's otti 31. joulukuuta 1986 käyttöön osakkeiden arvioinnissa STARS-järjestelmän. Järjestelmä kuvaa Standard & Poor'sin osakeanalyytikkojen käsityksiä yli 1 200 yhdysvaltalaisen osakkeen hintakehityksestä seuraavien 6-12 kuukauden jaksolla. Osaketutkimuksen laatua koskevaa puolueetonta tietoa tarjoava Investars.com kertoo, että Standard & Poor'sin STARS-suositusten mukaan kootun mallisalkun todettiin äskettäin olevan 31.12.2002 päättyneellä 12 kuukauden jaksolla tuotoltaan parempi kuin muiden yli 500:tä osaketta analysoivien yhdysvaltalaisten osaketutkimusyritysten. Standard & Poor'sin yhdysvaltalaisten 5-STARS-osakkeiden arvo nousi 885 prosenttia aikavälillä 31.12.1986-31.12.2002. S&P 500:n arvo nousi samana ajanjaksona 263 prosenttia, kun osinkoa ei oteta huomioon. Lisäksi 4- tai 5-STARS-luokituksen saaneiden osakkeiden tuotto oli 1, 3, 5, 10 ja 15 vuoden jaksoilla parempi kuin S&P 500 -indeksin. Osakkeiden, joiden luokitus on 1-STARS tai 2-STARS, tuotto on ollut huomattavasti pienempi kuin S&P 500:n 10 ja 15 viime vuoden aikana. Standard & Poor'sin osake- ja luottokelpoisuusanalysointiin liittyvät palvelut ovat erillisiä toimintoja, jotta voidaan taata analysoinnin puolueettomuus. Kaikki analysointiprosessin aikana saatu ei-julkinen tieto on luottamuksellista. Tämä koskee myös luottoluokituksia. Standard & Poor'sin analyytikot eivät anna ei-julkisia tietoja oman tutkimusalueensa ulkopuolelle. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00140/wkr0002.pdf