• Nordea/

Ruotsalaiset käyttävät kesälomaansa kaksi kertaa enemmän rahaa kuin suomalaiset

Report this content

Ruotsalaisten arvio omasta kesälomabudjetistaan on noin 2 000 euroa (23 000 Ruotsin kruunua), kun suomalaisten lomabudjetti on hieman yli 1 000 euroa. Ruotsalaisten kesälomabudjetti on kasvanut, kun taas suomalaisten laskenut viime vuodesta, selviää Nordean kahden maan kesälomabudjettien vertailusta.

Ruotsalaiset suunnittelevat käyttävänsä kesälomaansa kaksi kertaa enemmän rahaa kuin suomalaiset, selviää molemmissa maissa tehdyistä perinteisistä kesälomabudjetti-kyselytutkimuksista. Ruotsalaisten arvio omasta kesälomabudjetistaan on noin 2 000 euroa (23 000 Ruotsin kruunua), kun suomalaisten lomabudjetti on 1032 euroa.

Verrattuna viime vuoteen ruotsalaisten kesälomabudjetti on kasvanut 4 prosentilla, kun taas suomalaisten laskenut 17 prosenttia.

”Ruotsalaiset tuntuvat selvästi satsaavan kesälomaansa, vaikka korkojen ja yleisen hintatason nousu on sielläkin syönyt kuluttajien ostovoimaa. Ruotsissa kuluttajien luottamus on palautunut selvästi nopeammin kuin Suomessa, mikä näkyy myös kesäloman rahankäyttöaikeissa. Ruotsalaiset myös lyhentävät asuntolainojaan hitaammin kuin suomalaiset, jolloin rahaa muuhun elämiseen jää enemmän etenkin ruuhkavuosina, sanoo Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.

Heikentynyt ostovoima hankaloittaa kesäloman rahoittamista

Kesäloma rahoitetaan sekä Suomessa että Ruotsissa pääosin palkkatuloilla tai säästöillä. Suomessa ja Ruotsissa työntekijöiden keskipalkat ovat hyvin lähellä toisiaan. Molemmissa maissa vain muutama prosentti rahoittaa kesäloman vieton luotolla.

”Elinkustannusten nousu on hankaloittanut kesäloman rahoittamista molemmissa maissa, mutta Suomessa selvästi enemmän. Suomessa yli puolet (58 %) kertoo, että heikentynyt ostovoima vähentää kesälomaan käytettävissä olevaa rahamäärää hieman tai merkittävästi. Ruotsissa vastaava luku on alle puolet vastaajista (41%).

Ruotsalaiset aikovat matkustaa kesällä ulkomaille suomalaisia enemmän. Ruotsalaisista 34 prosenttia (viime vuonna 28 %) suunnittelee ulkomaanmatkaa, kun suomalaista 25 prosenttia (viime vuonna 23 %) on suuntaamassa kotimaan ulkopuolelle.

Lisää pohjoismaisesta kuluttamisesta tuoreesta Nordic-korttidatasta.

Lisätietoja:
Juho Kostiainen, ekonomisti, 040 709 8531, juho.kostiainen@nordea.com
Nordean viestintä, 09 4245 1006 tai
media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.