Tilinpäätöstiedote vuodelta 2001

Tilinpäätöstiedote vuodelta 2001 Tulos parani selvästi viimeisellä neljänneksellä · Liikevoitto kasvoi 240 miljoonalla eurolla 468 miljoonaan euroon · Tulos ilman sijoitustoiminnan tuottoja ja kuluja nousi 10 prosenttia · Sijoitustoiminnan tulos kasvoi 207 miljoonaan euroon Vakaa tulos vuoden 2001 haasteellisessa markkinatilanteessa · Tuotot kasvoivat 3 prosenttia ja kulut pysyivät ennallaan, kun yritysostojen vaikutus eliminoidaan · Nettoluottotappiot olivat 0,29 prosenttia luottokannasta. Tavoitteena on, että ne eivät keskimäärin ylitä 0,40 prosenttia suhdannekierron aikana · Osakekohtainen tulos oli 0,53 euroa (0,58 euroa vuonna 2000) · Oman pääoman tuotto ilman liikearvon vaikutusta oli 19,2 prosenttia (19,4 prosenttia) · Osingoksi ehdotetaan 0,23 euroa osakkeelta Strategian toteutus etenee · Tavoitteena ollut 2,7 miljoonaa verkkopankkiasiakasta saavutettu, uusi tavoite 3,2 miljoonaa verkkopankkiasiakasta vuoden 2002 loppun mennessä · Toteutuneet vuotuiset synergiahyödyt olivat vuoden 2001 lopussa 168 miljoonaa euroa -360 miljoonaa saavutetaan ensi vuoden loppuun mennessä · Yhdistymisprosessin toinen aalto tuottaa kolmen vuoden kuluessa saman verran vuotuisia lisäsynergioita · Postgirot Bankin liittämisestä konserniin arvioidaan lisäksi saatavan odotettua suuremmat 65 miljoonan euron synergiahyödyt · Konsernilla on nyt yhtenäinen brandi "Toteutimme lupaamamme synergiahyödyt vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta. Tavoitteenamme on nyt hyödyntää kaikki yhtenäisen konsernin tarjoamat mahdollisuudet, jotta voimme päästä kunnianhimoisiin pitkän aikavälin tavoitteisiimme. Hyödynnämme kasvumahdollisuudet paikallisessa toiminnassamme ja tehostamme konsernin toimintaa entisestään yhdistämällä ja yhtenäistämällä tukitoimintojamme ja prosessejamme", sanoo Nordean konsernijohtaja Thorleif Krarup. Torstaina 21. helmikuuta 2002 Thorleif Krarup Konsernijohtaja - Puhelinkonferenssi, jossa on paikalla konsernijohdon edustajia, pidetään 21. helmikuuta 2002 klo 17.00 paikallista aikaa Tukholmassa. (Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon + 46 8 5005 2550 kymmenen minuuttia ennen tilaisuuden alkua.) - Tämä tilinpäätöstiedote on saatavana Internetistä osoitteesta www.nordea.com. - Internetistä on saatavana myös tähän tilinpäätöstiedotteeseen liittyvä graafinen esitys. - Lisätietoja: Arne Liljedahl, konsernin +46 8 614 (tai +46 70 566 talousjohtaja 7996 7121) Sigurd Carlsen, Investor +46 8 614 (tai +46 70 204 Relations 7852 9878) Erik Evrén, +46 8 614 (tai +46 70 946 konserniviestintä 8611 5389) Tapahtumat vuonna 2002: Varsinainen yhtiökokous pidetään 24. huhtikuuta. Osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta julkistetaan 24. huhtikuuta. Capital markets day järjestetään Lontoossa 29. huhtikuuta. Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta julkistetaan 22. elokuuta. Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta julkistetaan 22. lokakuuta. Vuosikertomus on saatavana englanninkielisenä Internetistä maaliskuun alussa. Tämä tiedote julkistetaan myös suomeksi, ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi. Jos erikielisten tekstien välillä on epäjohdonmukaisuuksia, englanninkielinen teksti on oikea. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00290/bit0001.doc The Full year-end report http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00290/bit0001.pdf The Full year-end report