Tryg ostaa Zurichin vahinkovakuutustoiminnan Tanskassa ja Norjassa

Tryg ostaa Zurichin vahinkovakuutustoiminnan Tanskassa ja Norjassa Tryg Forsikring A/S (Tryg) ja sen norjalainen sisaryhtiö Vesta Forsikring AS (Vesta) ovat tehneet Zurich Financial Services Groupin (Zurich) kanssa sopimuksen, jonka mukaan ne ostavat huomattavan osan Zurichin vahinkovakuutustoiminnasta Tanskassa ja Norjassa. Zurich ei enää tee uusia vakuutussitoumuksia Tanskassa eikä Norjassa. Sopimus edellyttää vielä kunkin maan viranomaisten hyväksyntää. Samalla osapuolet ovat sopineet yhteistyöstä tulevaisuudessa. Sopimuksen mukaan Tryg ja Vesta tarjoavat vakuutuspalveluitaan Zurichin kansainvälisille asiakkaille ja yritysasiakkaille Tanskassa ja Norjassa. Zurich puolestaan antaa Trygin ja Vestan kansainvälisten asiakkaiden ja yritysasiakkaiden käyttöön maailmanlaajuisen verkostonsa maissa, joissa Trygillä ja Vestalla ei ole toimintaa. "Olemme tyytyväisiä sopimukseen, joka vahvistaa asemaamme Tanskan ja Norjan markkinoilla. Ostohinta on kohtuullinen. Koska olemme Tanskassa ja Norjassa suuri yritys, tästä hankinnasta syntyy myös synergiahyötyjä", sanoo Trygin toimitusjohtaja Hugo Andersen. Hänen mukaansa sopimus kansainvälisestä yhteistyöstä Zurichin kanssa on myös tärkeä kilpailuetu. "Pyrimme kehittämään yhteistyötä edelleen tulevina vuosina", hän lisää. Vuoden 2001 lopussa Zurichin kokonaisvakuutusmaksutulo toiminnasta Tanskassa oli noin 56,6 miljoonaa euroa ja Norjassa noin 52,9 miljoonaa euroa. Zurichin vahinkovakuutuksen asiakkaina on yli 20 000 henkilöasiakasta ja yli 10 000 kaupan ja teollisuuden alalla toimivaa asiakasta näillä kahdella markkina-alueella. Käytännön toimintojen yhdistäminen käynnistyy viranomaisten hyväksyttyä kaupan. Viranomaisluvat odotetaan saatavan tämän vuoden lokakuun 1. päivän tienoilla. Integraatio saatetaan loppuun yhdeksän kuukauden kuluessa lupien saamisesta ja osapuolet tekevät tiivistä yhteistyötä työn koordinoinnissa. Hankitut liiketoiminnat ja kaiken kaikkiaan 226 Zurichin työntekijää Tanskassa ja Norjassa siirtyvät Trygille tai Vestalle. Henkilöstön edustajien kanssa käytävien keskustelujen jälkeen ja viranomaisten annettua tarvittavat luvat kussakin maassa Trygin ja Vestan tarkoituksena on vähentää yhdistymisen jälkeisen henkilöstön kokonaismäärää tasolle, joka vastaa niiden kulusuhteen alentamiselle asetettuja tavoitteita. Lisätietoja: Stine Bosse, varatoimitusjohtaja, Tryg, +45 44 20 30 40 Bjørn Thømt, toimitusjohtaja, Vesta, +47 55 17 18 34 Troels Brøndsted, viestintä, Tryg, +45 44 20 30 70 Ingrid Holm Svendsen, viestintä, Vesta, +47 55 17 14 28 Tryg Forsikring lyhyesti Tryg on Tanskan suurin vahinkovakuutusyhtiö. Trygillä on Tanskassa 2 400 työntekijää. Näistä 1 350 työskentelee Ballerupissa sijaitsevassa pääkonttorissa. Trygillä on noin 40 vakuutuspalvelupistettä eri puolilla Tanskaa. Trygillä on kaksi liiketoiminta-aluetta: henkilöasiakkaat ja yritysasiakkaat. Vuonna 2001 kokonaisvakuutusmaksutulo oli 882 miljoonaa euroa ja vakuutustekninen tulos -9 miljoonaa euroa. Trygillä on lähes 1 miljoona asiakasta ja 21 prosentin markkinaosuus Tanskassa. Vesta lyhyesti Vesta on Norjan kolmanneksi suurin vahinkovakuutusyhtiö. Sen henkilöstömäärä on 1 200 ja toimipaikkoja on 40 eri puolilla Norjaa. Pääkonttori on Bergenissä. Vestan toiminta on jaettu henkilö- ja yritysasiakkaisiin. Vuonna 2001 kokonaisvakuutusmaksutulo oli 689 miljoonaa euroa ja vakuutustekninen tulos 27 miljoonaa euroa. Vestalla on 415 000 asiakasta ja 19 prosentin markkinaosuus Norjassa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/30/20020529BIT01270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/30/20020529BIT01270/wkr0002.pdf