• Nordea/

Vind AX:n tuulivoimapuisto nousi Ahvenanmaalle Nordean vihreän rahoituksen voimin

Energia-alan vihreä siirtymä saa Suomessa jälleen lisää vauhtia, kun Vind AX:n Långnabban tuulivoimapuisto Eckerön saarella Ahvenanmaalla vihitään käyttöön tiistaina 17.5.2022. Tuulivoimapuiston valmistumisen myötä tuulivoima vastaa noin kahta kolmasosaa Ahvenanmaan energiantarpeesta. Vind AX valitsi projektin rahoitukseen Nordean vihreän yrityslainan.

Kuluneen talven aikana kymmenen uutta tuulivoimalaa on noussut Eckerön saaren eteläkärkeen Ahvenanmaalla, ja nyt Vind AX:n Långnabban tuulivoimapuisto on valmis energiantuotannon vaiheittaiseen käynnistämiseen. Rakennetut kymmenen tuulivoimalaa alkavat tuottaa yhteensä 4,2 megawatin teholla noin 135 gigawattituntia sähköä vuodessa, mikä vastaa 10 000 kotitalouden kulutusta ja nostaa tuulivoiman osuuden Ahvenanmaan energiantuotannossa 65 prosenttiin.

Vind AX valitsi Nordean rahoituskumppaniksi projektiin Nordean vahvan energia-alan rahoituksen osaamisen ja asiakkaan tarpeisiin sopivien vihreiden lainaratkaisujen ansiosta.

”Olemme hyvin tyytyväisiä Nordean asiantuntemukseen lainaprosessin aikana ja arvostamme erityisesti Nordean joustavuutta koronapandemian alkuvaiheen aikana. Nämä tekijät sekä täydellisesti Vind AX:n toimintaan ja profiiliin sopiva yrityslaina olivat ratkaisevia rahoituskumppanin valinnassa”, projektipäällikkö Leif Nordlund Vind AX:stä sanoo.

Nordea on panostanut vihreän siirtymän tukemiseen

Tukeakseen yritysten ja energiantuotannon vihreää siirtymää kohti puhtaampia energialähteitä Nordea on panostanut viime vuosina huomattavasti uuden osaamisen kehittämiseen energia-alalla.

”Energiatoimiala on suuren muutoksen keskellä. Uusiutuvaan energiaan tehtävien investointien arvo Suomessa kasvaa jatkuvasti vihreän siirtymän kiihtyessä. Meillä on alan tarpeisiin räätälöityä osaamista koko Suomen kattavan asiantuntijaverkoston myötä ja niin kykyä kuin halua myöntää lainoja uusiin projekteihin”, sanoo Aleksi Lehtonen, Nordean pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Suomessa.

Vihreän rahoituksen lisääminen tukee myös Nordean omia vastuullisuustavoitteita. Nordea on sitoutunut vähentämään nettopäästönsä nollaan vuoteen 2050 mennessä sekä vähentämään luottosalkkunsa hiilidioksidipäästöjä 40–50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja:

Leif Nordlund, projektipäällikkö, Vind AX, p. 050 359 7282

Aleksi Lehtonen, pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja,  Nordea, p. 09 4245 1005

Nordean viestintä, p. 09 4245 1006

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: