• Nordea/

Vuoden erityinen yrittäjä -kilpailun voittaja Riesa Consultative Oy rakentaa esteettömämpää yhteiskuntaa

Nordean järjestämän Vuoden erityinen yrittäjä -kilpailun voittajana on palkittu Riesa Consultative Oy, joka auttaa muita yrityksiä, julkisia toimijoita ja tapahtumia näkemään esteettömyyden suurena mahdollisuutena.

Suomessa ensimmäistä kertaa pidetyn kilpailun tarkoitus on tuoda näkyviin ja palkita yrityksiä ja yrittäjiä, joiden liiketoiminta luo yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa vammaisille henkilöille.

Toukokuun alussa julkistettiin tuomariston valitsemat kolme finalistia, jotka ovat Kommunikaatio Ilo Oy, Qlu Oy ja Riesa Consultative Oy. Koko kilpailun voittajana tuomaristo on palkinnut 30. toukokuuta Nordean pääkonttorilla järjestetyssä tilaisuudessa Riesa Consultative Oy:n. Yritys saa 10 000 euron palkinnon sekä sparrausta yritystoimintaan Nordean asiantuntijoilta.

”Halusimme tuoda tämän uuden kilpailun Suomeen, jotta voisimme nostaa esille yrityksiä ja yrittäjiä, joiden toiminta tai ratkaisu tukee yhdenvertaisuutta huomioimalla esteettömyyden ja saavutettavuuden. Onnittelen lämpimästi kaikkia osallistujia, finalisteja ja kilpailun voittajaa, ja toivon, että jokainen näistä yrityksistä kasvaa ja menestyy toiminnassaan ja voi näin auttaa rakentamaan yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa”, sanoo Nina Luomanen, Nordean pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Suomessa.

Tammikuussa käynnistyneeseen kilpailuun osallistui yli kolmekymmentä yritystä usealta eri toimialalta. Kilpailussa oli mukana niin yhden hengen yrityksiä kuin useita kymmeniä työllistäviä, ja muutama yrityksistä toimii kansainvälisesti.

Suomalaisen yritystoiminnan monipuolisuus sekä runsas ilmoittautumisten ja ehdotusten määrä yllättivät positiivisesti. On hyvä, että erilaisia yrityksiä ja niiden erilaisia tarinoita tuodaan esiin, ja kilpailussa onnistuttiin tässä hienosti”, kertoo Näkövammaisten liiton järjestöjohtaja Sari Kokko.

Tuomariston perustelut voittajan valintaan olivat seuraavat:

• Riesa Consultative Oy:n toiminta lisää yhteiskunnan inklusiivisuutta parantamalla esteettömyyttä rakennushankkeissa, yleisötapahtumissa ja kouluissa. Tämä auttaa luomaan viihtyisää ja turvallista ympäristöä vammaisten henkilöiden näkökulmasta. Yrityksen toiminnalla on myös laaja vaikutus, sillä esteettömyysratkaisut huomioivat kokonaisvaltaisesti kaikki. Lisäksi Riesa tarjoaa koulutuksia työnantajille, työllistää vammaisia henkilöitä ja järjestää Esteetön kesätyö -kampanjaa, joka vahvistaa nuorten vammaisten työllisyyttä.
  • Kysyntä esteettömyydelle on suurta, ja tilojen esteellisyys on edelleen maailmanlaajuinen ongelma. Riesan tavoitteena on laajentaa toimintaa ulkomaille, ja yritys voi edistää kansainvälistymistä Vuoden erityinen yrittäjä -palkinnon avulla.

Kilpailun tuomariston muodostivat Näkövammaisten liiton järjestöjohtaja Sari Kokko, Live-säätiön asiakkuus- ja viestintäjohtaja Leena Hallamaa ja Autismiliiton toiminnanjohtaja Satu Taiveaho, sekä Nordean edustajina pk-yritysasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Nina Luomanen, moninaisuus- ja inkluusioasiantuntija Victor Brück ja kiinteistöasiakkaista ja järjestöpankista vastaava johtaja Jani Pulkkinen.

Nordean viestintä, p. 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Vuoden erityinen yrittäjä -kilpailun kotisivut

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.