• Nordec Group Oy/

Nordec on valittu toimittamaan ja asentamaan Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumjalostamon tuotantorakennuksen teräsrakenteet ja kantavat teräspoimulevyt

Nordec Group Oyj lehdistötiedote 2.6.2023 klo 9.00.

Nordec Group Oyj:n kokonaan omistama Nordec Oy ja Keliber Technology Oy allekirjoittivat rakennussopimuksen Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumjalostamon teräsrakenteista sekä kantavien teräspoimulevyjen valmistuksesta ja asennuksesta. Hankkeen koko on 2 800 tonnia teräsrakennetta ja 11 000 neliömetriä kantavia teräspoimulevyjä. Molemmat sopimusosapuolet ovat yhdessä sopineet, että sopimuksen arvoa ei julkisteta.

Keliber on edistynyt litiumhanke Kaustisella ja Kokkolassa. Keliber-litiumhankkeen tavoitteena on olla ensimmäinen eurooppalainen akkulaatuisen litiumhydroksidin tuottaja omista louhituista malmivaroistaan. Keliber on monikansallisen kaivos- ja metallinjalostuskonserni Sibanye-Stillwaterin tytäryhtiö, jonka toiseksi suurin osakkeenomistaja on Suomen Malmijalostus Oy, litiumioniakkujen arvoketjua kehittävä valtionyhtiö. Keliber-litiumjalostamon odotetaan toimittavan ensimmäisenä paikallisesti ja integroidusti tuotettua litiumia Euroopan vihreän energian ekosysteemiin. Tämän hankkeen kilpailukykyinen sijainti ja vahva sitoutuminen vastuullisuuteen tekevät siitä vihreimmän primäärilitiumin toimittajan kasvaville Euroopan akkumarkkinoille.

Keliber-litiumjalostamon peruskiven muuraus Suomessa tehtiin torstaina 11. toukokuuta 2023. Nordecin työt työmaalla alkavat viikolla 27. Nordecin odotetaan saavan oman osuutensa rakennushankkeesta valmiiksi helmikuussa 2024.

Nordec on jo osallistunut hankekehitysvaiheeseen yhdessä asiakkaan ja rakennuttajan kanssa optimaalisten ratkaisujen löytämiseksi. Hankkeella on joitakin ainutlaatuisia piirteitä verrattuna muihin vastaaviin hankkeisiin, sillä osa rakenteista tehdään eri valmistusyksiköiden ja kumppaneiden kanssa. Teräsrakenteiden valmistukseen osallistuvien sidosryhmien yhteistyö on tärkeässä roolissa projektin aikataulutuksessa ja projektin oikeassa aikataulussa tapahtuvan toteutuksen varmistamisessa.

"Olemme ylpeitä Keliberin valittua meidät toimittajaksi ja rakennuskumppaniksi tähän litiumjalostamon rakennushankkeeseen. Meillä on aiempaa kokemusta vihreän siirtymän hankkeista, mikä antaa meille osaamista tukea asiakkaamme strategian toteuttamista omistautuneista ammattilaisista koostuvan projektitiimimme kanssa, sanoo Nordec-konsernin Industry & Bridges  -liiketoimintayksikön johtaja Pasi Parkkinen.

Lisätietoja:

Pasi Parkkinen, Senior Vice President, Industry & Bridges Business Unit

Puh: +358 44 078 9237

pasi.parkkinen@nordec.com

Magnus Thelm, Senior Vice President, Sales & Marketing

Puh: +46 70 983 3412

magnus.l.thelm@nordec.com

Tietoa Nordecista

Nordec Group Oyj on yksi johtavista rakennushankkeissa käytettävien teräsrunkorakenteiden ja julkisivuratkaisujen toimittajista Pohjoismaissa, ja sillä on vahva asema Keski- ja Itä-Euroopan (CEE) maissa Puolassa, Liettuassa, Tšekin tasavallassa ja Slovakiassa.

Yhtiöllä on pitkä kokemus runkorakenteiden, julkisivujen ja siltojen suunnittelusta, valmistuksesta ja asentamisesta. Nordecin pääraaka-aine on teräs. Palvelutarjooma käsittää yksikerroksiset rakennukset, monikerroksiset rakennukset, raskaan teollisuuden rakennukset, sillat ja julkisivurakenteet.

Nordecin liikevaihto vuonna 2022 oli 310 miljoonaa euroa ja oikaistu EBITDA 17,4 miljoonaa euroa.

Lisätietoja Nordecista on saatavilla Yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.nordec.com.