NORDIC ALUMINIUM OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2003

NORDIC ALUMINIUM OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2003 Nordic Aluminiumin liikevaihto oli 55,53 milj. euroa. Kauden liikevoitto oli 3,03 milj. euroa (2,70 milj. e) ja voitto 2,03 milj. euroa (1,36 milj. e). Liikevaihto ja kannattavuus Nordic Aluminiumin liikevaihto oli 55,53 milj. euroa (59,98 milj. e). Kansainvälisen toiminnan ja viennin laskutus oli yhteensä 21,1 milj. euroa (23,4 milj. e), joka on 38 % liikevaihdosta. Profiilit-liiketoiminta-alueen liiketulos oli hiljaisen lomakauden jälkeen erittäin hyvä. Kannattavuus on koko vuoden ajan kehittynyt positiivisesti. Sähkötekniset tuotteet -liiketoiminta-alue on lisännyt panostustaan myynti- ja markkinointiresursseihin. Tulostaso ylitti viimevuoden vastaavan selvästi. Baltian viennin tukemiseksi on Viroon perustettu tytäryritys, Nordic Aluminium OÜ. Komponentit-liiketoiminta-alueen kannattavuutta paransi telesektorin kesällä alkanut kysynnän kasvu. Tämä ilmeni niin kotimaassa kuin Minnesotan tehtailla USA:ssa. Espoon tehtaan jäähdytinliiketoiminta kärsi heikosta työtilanteesta. Tulos Nordic Aluminiumin liikevoitto oli 2,03 milj. euroa (1,36 milj. e). Osakekohtainen tulos oli 0,44 euroa (0,29 e). Investoinnit Kauden bruttoinvestoinnit olivat 0,65 milj. euroa (1,43 milj. e). Henkilöstö Nordic Aluminium -konsernin palveluksessa tammi-syyskuussa 2003 oli keskimäärin 411 henkilöä (438). Kauden lopussa henkilöstön lukumäärä oli 396 (433). Osakkeet Nordic Aluminium Oyj:n osakkeilla käydään kauppaa HEX Helsingin Pörssissä. Yhtiön kaupankäyntitunnus on NOA1V ja ISIN-koodi FI0009006415. Vuoden 2003 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana yhtiön osakkeita vaihdettiin 54 959 kpl, ja vaihdon arvo oli 0,35 milj. euroa. Osakkeiden noteeraus vaihteli välillä 5,80 - 7,35 e. Osakkeiden lukumäärä oli 4 616 132 kpl ja säilyi katsauskauden aikana ennallaan. Syyskuun lopun osakkeiden markkina-arvo oli 33,7 Milj. euroa (32,3 milj. e). Osakeomistus Varsinaisen tarkastelukauden aikana (1-9/2003) yhtiö ei ilmoittanut merkittävistä omistusmuutoksista. Kuitenkin 6.10.2003 yhtiö sai tiedon, että Oy Lival Ab:n omistusosuus oli noussut yli 65 %:n samana päivänä. Stig Lival-Lindströmin ja Oy Lival Ab:n yhteenlaskettu omistus oli tuolloin 65,82 %. Nordic Aluminium Oyj on osakekaupan seurauksena tullut Lival Oy:n tytäryhtiöksi. Näkymät Tarkastelujakson päättyessä konsernin tilauskanta oli 4,86 milj. euroa (6,28 milj. e). Vuoden kokonaistulos tulee ylittämään selvästi edellisen vuoden tuloksen. Tehdyt muutokset organisaatiossa ja tavassa toimia ovat nostaneet tehokkuutta ja parantaneet konsernin kilpailukykyä. Sähköteknisten tuotteiden panostukset myyntiin ja markkinointiin kasvattavat myyntiä jo lähitulevaisuudessa. Profiilien toiminta, lyhyestä tilauskannasta huolimatta, jatkuu vakaana. Uudet tuotteet telesektorilla nostavat Nivalan tehtaan käyttöastetta. Uudet keskieurooppalaiset vientiasiakkaat parantavat Espoon tehtaan työtilannetta. Lisätietoja antaa: Toimitusjohtaja Vesa Siitari, p. (09) 6825 2500 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00100/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00100/wkr0003.pdf The full report