International Moscow Bank on saattamassa loppuun osakepääomansa uudelleenjärjestelyt HypoVereinsbank ja MeritaNordbanken strategisiksi osakkeenomistajiksi HypoVereinsbank ja MeritaNordbanken-ryhmä lisäävät omistustaan International Moscow Bankissa. Prosessi on alkanut huhtikuun 21. päivänä. HypoVereinsbank on nyt tämän venäläisen pankin suurin omistaja 41,03 prosentin osuudellaan. Merita Pankki on 20,51 prosentin osuudellaan toiseksi suurin strateginen omistaja. Muita osakkeenomistajia ovat BCEN- Eurobank ja Sberbank of Russia, jotka omistavat yhdessä 25 prosenttia, Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD) uutena osakkaana 10 prosentin osuudellaan sekä Industrial Bank of Japan 3,46 prosentin osuudellaan. Omistusrakenteen uudistamisen yhteydessä International Moscow Bankin osakepääomaa nostetaan 40 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla. Omistustaan lisäämällä HypoVereinsbank ja MeritaNordbanken ovat saaneet vahvemman aseman Venäjän markkinoilla ja varmistaneet itselleen etulyöntiaseman Venäjän valtavien mahdollisuuksien hyödyntämisessä tulevaisuudessa. "Merita Pankin omistuksen merkittävä lisääminen ja strateginen omistajuus International Moscow Bankissa parantavat edelleen mahdollisuuksiamme tarjota kattavia ja ainutlaatuisia pankkipalveluita pohjoismaisille asiakkaillemme Venäjällä", sanoo International Moscow Bankin hallituksen varapuheenjohtaja Hannu Halttunen. "Olemme ainoa pohjoismainen pankki, joka voi taata ensiluokkaiset pankkipalvelut Venäjällä toimiville ruotsalaisille ja tanskalaisille yrityksille. Rahoitusratkaisut voidaan nyt hoitaa uudella tavalla näillä vaikeilla, mutta haastavilla markkinoilla", Hannu Halttunen jatkaa. International Moscow Bank perustettiin vuonna 1989 ja se oli ensimmäinen osittain ulkomaisella pääomalla perustettu pankki Venäjällä. Pankki on nykyisin yksi Venäjän viidestä suurimmasta pankista. Se keskittyy yritysasiakkaisiin ja ulkomaankauppaan. Sen asiakkaina on pääasiassa keskisuuria venäläisiä yrityksiä ja monikansallisia yhtiöitä. International Moscow Bank palvelee myös Venäjän markkinoilla toimivia omistajapankkiensa yritysasiakkaita. International Moscow Bankilla on noin 3 400 yritysasiakasta ja 3 600 yksityisasiakasta. International Moscow Bankin taseen loppusumma oli 1. toukokuuta 2000 noin 2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Henkilöstön määrä on 800. Aktiivisen tiedotuspolitiikkansa avulla International Moscow Bank aikoo laatia uudet standardit Venäjän kotimarkkinoille. "Tavoitteenamme on olla läpinäkyvyydeltään ja osaamiseltaan paras venäläinen pankki", sanoo Peter O. Kölle, International Moscow Bankin hallituksen uusi puheenjohtaja. "Annamme asiakkaillemme niin Venäjällä kuin muissakin maissa kattavat tiedot pankkimme omistusrakenteesta, liiketoiminnan kehittymisestä, strategiasta ja ydinliiketoiminta-alueista." Kaksi strategista osakkeenomistajaa HypoVereinsbank (taseen loppusumma 503 miljardia euroa) ja MeritaNordbanken yhdessä Unidanmarkin kanssa tuovat International Moscow Bankiin strategista ydinosaamistaan ja erityisosaamistaan. HypoVereinsbankissa ne ovat ulkomaankauppa ja projektirahoitus sekä kiinteistökauppojen rahoitus. MeritaNordbanken ja Unidanmark yhdistyivät holding-yhtiö Nordic Baltic Holdingiksi (NBH). NBH on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtava finanssipalveluryhmä sekä maailman johtava verkkopankki. Sen taseen loppusumma on 194 miljardia euroa. Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankilla on keskeinen tehtävä International Moscow Bankissa 10 prosentin omistusosuudellaan. EBRD:lle International Moscow Bank on tärkeä kumppani siirtymävaiheen ajan investoinneissa Venäjälle. Venäläisten omistama 25 prosentin osuus osoittaa, että pankki on tärkeä osa venäläistä rahoitusjärjestelmää. International Moscow Bankin pääjohtaja on Ilkka Salonen. Lisätietoja antavat Suomessa: MeritaNordbanken Hannu Halttunen, (09) 165 53247 Jukka Suomela, (09) 165 54324 Venäjällä: International Moscow Bank Sergei I. Levskoi Puh. +7-501-258-6528 Fax +7-501-258-7272 Saksassa: HypoVereinsbank, Presseabteilung Antje Terrahe Puh. +49-89-378-26001 Fax +49-89-378-25699 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT01080/bit0002.pdf