MeritaNordbanken vahvistaa asemaansa Baltian maissa

MeritaNordbanken vahvistaa asemaansa Baltian maissa Merita Pankki avaa konttorin Etelä-Virossa Merita Pankin Tarton konttorista saa 12. kesäkuuta lukien kaikkia perinteisiä yksityis- ja yritysasiakkaille tarjottavia pankkipalveluita. Syynä Tarton edustuston avaamiseen on konttorinjohtaja Rauno Kallaksen mukaan pankin nykyisten asiakkaiden tarve saada parempaa palvelua ja Pohjoismaisten yritysten lisääntynyt toiminta Tartossa ja Etelä-Virossa. Pankki haluaa myös houkutella uusia yksityisasiakkaita. MeritaNordbanken-ryhmä on asettanut tavoitteekseen saada tärkeän aseman Baltian alueen vähittäispankkitoiminnassa 3-5 vuoden aikana uusien pankkipalveluiden eli verkko- ja puhelinpankkitoiminnan kautta ja luoda vahvan aseman yritysasiakkaiden ja yksityishenkilöiden palvelussa. Baltian maissa ryhmän toimintaan kuuluvat yrityspankkitoiminta, varallisuudenhoito, vähittäispankkitoiminta sekä henki- ja vahinkovakuutukset. Uudessa konttorissa on viisi työntekijää. Konttorinjohtaja Rauno Kallas on valmistunut Tarton yliopistosta pääaineinaan rahoitus ja pankkitoiminta. Aikaisemmin hän on työskennellyt ERA Bankin luottodivisioonan johtajana. MeritaNordbanken-ryhmä Virossa MeritaNordbankenin Tallinnan konttori avattiin 27. helmikuuta 1995 ja se on ensimmäinen ja ainoa ulkomaisen pankin konttori Virossa. Merita Pankilla on Virossa yli 9 000 asiakasta, joista kolmannes on yrityksiä. MeritaNordbanken-ryhmä on Pohjoismaiden suurin rahoitusalan konserni. Konserni syntyi suomalaisen Meritan ja ruotsalaisen Nordbanken Holding AB:n fuusioituessa vuonna 1997. MeritaNordbankenin ja Unidanmarkin yhdistyttyä 6. maaliskuuta 2000 ryhmän henkilöstömäärä on yli 30 000. Emoyhtiöstä käytetään väliaikaista nimeä Nordic Baltic Holding. Ryhmän markkinaosuus pankkitoiminnasta on Suomessa 40 prosenttia, Tanskassa 25 prosenttia, Ruotsissa 20 prosenttia ja Virossa 5-6 prosenttia. Ryhmän osuus henkivakuutuksista on Suomessa 30 prosenttia, Tanskassa 10 prosenttia, Norjassa 5 prosenttia ja Ruotsissa 6 prosenttia. Lisätietoja: Tiiu Sahtel, myyntijohtaja, +372 7 440 440 Rauno Kallas, konttorinjohtaja, +372 7 440 440 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/12/20000612BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/12/20000612BIT00050/bit0002.pdf