Nordea - lyhennys sanoista Nordic Ideas - Nordic Baltic Holdingin uusi nimi

Nordea - lyhennys sanoista Nordic Ideas - Nordic Baltic Holdingin uusi nimi * Uuden pohjoismaisen finanssikonsernin nimeksi ehdotetaan Nordeaa. Ylimääräinen yhtiökokous kutsutaan koolle 30:nneksi marraskuuta päättämään konsernin uudesta nimestä. * Pankki- ja vakuutusyhtiöt Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa pitävät vanhat nimensä, joihin yhdistetään uusi Nordea-brandi. * Norjassa brandin käyttö ratkaistaan sitten, kun Christiania Bank og Kreditkassesta tulee osa konsernia. "Nordea yhdistää kaiken sen, mitä tämä konserni edustaa. Kotimarkkina- alueellamme meillä - asiakkaillamme ja henkilöstöllämme - on yhteiset pohjoismaiset ihanteet ja tavoitteet. Uuden nimen kautta luomme henkilöstömme keskuuteen innostusta edessämme olevalle jännittävälle matkalle. Sen tavoitteena on rakentaa tulevaisuutta laatua ja innovatiivisuutta edustavan yhteispohjoismaisen perinteen varaan Euroopan keskeisellä kasvualueella", hallituksen puheenjohtaja Vesa Vainio sanoo. "Nordea edustaa tavoitettamme palvella asiakkaitamme henkilökohtaisesti, paikallisesti sekä maailman parhaiden Internet-pankkiratkaisujen avulla. Kehitämme kilpailukykyämme kaikilla keskeisillä markkina-alueillamme ja haemme kasvua eräästä Euroopan finanssitoimialan laajimmista asiakaspohjista", konsernijohtaja Hans Dalborg kertoo. "Nordea tarjoaa meille yhteisen areenan toiminnan tehokkuuden lisäämiseen, henkilöstömme osaamisen kehittämiseen ja kulujen hallintaan. Kilpailukykymme vahvistuu ja kykenemme entistäkin paremmin takaaman oman pääoman tuoton sekä synergiaetujen toteutumisen", varakonsernijohtaja Thorleif Krarup muistuttaa. Yhtiökokous pidetään 30. marraskuuta 2000 ja kokouksessa päätetään emoyhtiön nimeen liittyvistä yhtiöjärjestyksen muutoksista. Tämänhetkiset vähittäispankki-, vakuutus- ja Investment Banking -brandit säilyvät. Ne liitetään Nordea-nimen yhteyteen osoittamaan, että kyseessä on yksi konserni, jolla on yhteiset arvot ja visiot sekä yhteinen Nordea- brandi. Uuden brandin ottavat käyttöön konserni ja Corporate and Institutional Banking- sekä Varallisuudenhoito-liiketoiminta-alueet. Pankkikonttorit ja vakuutuspalvelupisteet pitävät nykyiset nimikylttinsä, mutta niiden rinnalle tulee Nordea-nimi osoittamaan selkeästi kuulumista konserniin. Yhdistelmänimet säilytetään niin kauan kuin se on liiketaloudellisesti järkevää. Ryhmän ydinliiketoimintojen juridiset yksiköt ovat jättäneet nimen suojaamiseksi ja brandin luomiseksi rekisteröintihakemukset, joissa uudeksi aputoiminimeksi esitetään Nordeaa. Nordic Baltic Holding -konsernilla on kuusi liiketoiminta-aluetta, ja se muodostettiin kolmen pankin ja yhden vakuutusyhtiöryhmän yhdistyttyä. Yhteisen Nordea-nimen käyttöönotto vahvistaa, että olemme yksi konserni. Yhteisen nimen myötä myös asiakkaiden on helpompi tunnistaa konsernin yksiköt, tuotteet ja palvelut. Merita ja Nordbanken fuusioituivat 1997. Unidanmark ja Tryg-Baltica fuusioituivat vuonna 1999 ja ostivat myöhemmin samana vuonna norjalaisen vakuutusyhtiö Vestan. MeritaNordbanken ja Unidanmark fuusioituivat viime keväänä muodostaen Nordic Baltic Holdingin. Konsernin julkista tarjousta Christiania Bank og Kreditkassesta nostettiin ja jatkettiin 3. marraskuuta 2000 saakka. Noin 80 prosenttia osakkeista on hyväksynyt tarjouksen ja määrän odotetaan kohoavan yli 90 prosenttiinennen tarjouksen umpeutumista. Uusi nimi ja liikemerkki ovat nähtävissä Internetissä osoitteessa www.nordicbalticholding.com. Lisätietoja: Lauri Peltola, konserniviestintä, 050 3241 445 Lars Thalén, konserniviestintä, +46 709 200 665 Torben Laustsen, konserniviestintä, +45 40 54 48 22 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00880/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00880/bit0002.doc