Vakuutuspalvelut laajenevat Internetissä

Vakuutuspalvelut laajenevat Internetissä Omatoiminen henkivakuuttaminen ja vakuutuksen hoito onnistuvat nyt Meritan Solo-verkkopankissa. Suomessa siirrytään vakuutuspalveluiden saatavuudessa täysin uuteen aikaan: 9.5.2000 Meritan Solo-verkkopankin vakuutusosa laajenee ja asiakas voi - ensimmäisenä Suomessa - ottaa itselleen henkivakuutuksen täysin omatoimisesti Internetin kautta. Alussa uudistus koskee vain Selekta- lainaturvaa, mutta laajenee tulevaisuudessa myös muihin Merita Henkivakuutuksen vakuutuspalveluihin. Myös eläke- ja säästöhenkivakuutusten hoitaminen verkossa on nyt mahdollista. Uudistuksen jälkeen Solo-verkkopankin asiakas voi liittää lainaansa Selekta-lainaturvan kuoleman varalta ja tehdä vakuutussopimuksen alusta loppuun vaivattomasti Internetissä. Välissä ei ole ketään, vaan Solo- asiakas on suorassa yhteydessä vakuutustietojärjestelmään. Palvelu koskee jo olemassa olevia Merita Pankin lainoja, joiden pohjalta tietojärjestelmä ohjaa käyttäjää räätälöimään oman vakuutussopimuksensa. Järjestelmä lähettää asiakkaalle vahvistuksen sopimuksesta myöhemmin myös kirjallisena. - Uudistus täydentää Solo-verkkoasiakkaiden runsasta pankkipalvelujen valikoimaa laajentamalla sitä Merita Henkivakuutuksen tarjoamien vakuutustuotteiden suuntaan, kertoo MeritaNordbankenin varatoimitusjohtaja Bo Harald, joka vastaa pankkipalveluista tietoverkoissa sekä maksuliikenteestä. MeritaNordbankenin Solo on palveluvalikoimaltaan maailman laajin sähköinen finanssipalvelu ja yksi maailman suurimmista verkkopankeista. Solo-palvelua käytetään 3,5 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Sitä hyödyntää jo yhteensä 1,3 miljoonaa Internet-käyttäjää, joista yli 800 000 on Suomessa. Solo kasvattaa suosiotaan Ruotsissa ja laajenee myös Tanskaan. Sijoitussuunnitelman muuttaminen ja rahastosidonnaisuuden vaihto mahdollista Solo-verkkopankissa on voinut seurata Selekta-eläke- ja - säästöhenkivakuutusten perustietoja sekä vakuutussäästöjen kehitystä ajantasaisesti viime syksystä lähtien. Nyt myös näiden sijoitusvakuutusten hoitaminen verkossa on mahdollista. Asiakas voi tästä lähtien omatoimisesti muuttaa sijoitussidonnaisen vakuutuksensa sijoitussuunnitelmaa ja määrätä, kuinka jatkossa maksettavat vakuutusmaksut jaetaan eri tuottovaihtoehtojen kesken. Uudistuksen jälkeen voi Solo-verkkopankissa vaihtaa itse myös sijoitusrahastoja, joiden tuottoon jo kertyneiden vakuutussäästöjen arvonkehitys on sidottu. Siirto takuutuottosäästöjen ja sijoitussidonnaisten säästöjen välillä on myös mahdollista. Sijoitussuunitelman muuttaminen ja rahastojen vaihtaminen käyvät tietojärjestelmän valvonnassa helposti prosenttijakaumaa muuttamalla. - Se että pystyy reaaliajassa ja paikasta riippumatta vaikuttamaan vakuutustensa hoitamiseen, on erityisesti tärkeää sijoitussidonnaisissa vakuutuksissa, joissa saldo elää päivittäin, liiketoimintajohtaja Jukka Venäläinen Merita Henkivakuutus Oy:stä toteaa. Hän lupaa Solon vakuutuspalvelujen tarjonnan laajenevan uusista verkkopalveluista saatavan kokemuksen myötä. Uudistus palvelee myös Solon WAP-käyttäjiä, sillä vakuutuksen saldo on nyt luettavissa WAP-puhelimen ruudulta. Myös muita Solon vakuutuspalveluja tuodaan myöhemmin langattomasti Internetin kautta saavutettaviksi. Lisätietoja: Liiketoimintajohtaja Jukka Venäläinen, Merita Henkivakuutus Oy, puh. (09) 165 27604, jukka.venalainen@merita.fi Varatoimitusjohtaja Bo Harald, MeritaNordbanken, puh. (09) 165 42256, bo.harald@merita.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00140/bit0002.pdf