Nordic Capital ostaa Outokumpu Copper Products Oy:n

Lehdistötiedote, 5 huhtikuuta 2005 Nordic Capital ja Outokumpu-konserni ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Nordic Capital ostaa Outokumpu Copper Products Oy:n liiketoiminnan lukuun ottamatta Tube ja Brass divisioonaa. Outokumpu Copper on johtava, maailmanlaajuisesti toimiva kuparituotteiden valmistaja. Yhtiöllä on vankka markkina-asema ilmastointi- ja jäähdytinputkissa, lämmönvaihtimissa sekä elektroniikka- että muiden teollisuuden alojen kuparituotteissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 1,7 miljardia euroa ja se työllistää tällä hetkellä noin 6 400 henkilöä. Kaupan loppuun saattamisen odotetaan tapahtuvan kesäkuussa 2005.

Outokumpu Copperin pääkonttori on Suomessa ja yhtiön maailmanlaajuiseen toimintaan kuuluu 27 tehdasta 13 eri maassa, pääosin Yhdysvalloissa, EU:ssa ja Kaakkois-Aasiassa. Yhtiöllä on johtava markkina-asema maailmanlaajuisesti kuparituotteiden valmistuksessa varsinkin niissä sovelluksissa, joissa hyödynnetään kuparin erityisominaisuuksia: lämmönsiirtokykyä ja sähkön johtavuutta. Liiketoiminta perustuu yhtiön sisällä kehitettyihin, alan johtaviin teknologioihin ja osaamiseen. Kasvunäkymät eri markkinoilla, varsinkin Aasiassa, ovat hyvät. ”Mielestämme Outokumpu Copperilla on itsenäisenä yhtiönä hyvät mahdollisuudet kehittyä ja kasvaa tulevaisuudessa” sanoo Bo Söderberg, Nordic Capitalin osakas. ”Outokumpu Copperilla on hyvät, pitkäaikaiset asiakassuhteet ja erinomaiset kasvumahdollisuudet esimerkiksi Aasiassa. Kuparin uusia käyttömahdollisuuksia kehitetään tulevaisuuden sovelluksiin, muun muassa uusille, tiukempien ympäristövaatimusten synnyttämille markkinoille. Yhtiö on tunnettu korkealuokkaisista tuotteistaan ja sovelluksistaan. Odotamme pääsevämme tiiviiseen yhteistyöhön johdon kanssa, jotta voimme kehittää ja laajentaa yritystoimintaa niin pohjoismaisena kuin maailmalaajuisesti toimivana yhtiönä”. ”Tämä on Outokumpu Copperin kannalta hyvä ratkaisu”, yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Kalevi Nikkilä toteaa. ”Yhtiö ja sen toimiva johto saavat parhaat mahdolliset lähtökohdat itsenäisenä yrityksenä toimimiseen. Aiemman ilmoituksen mukaan jään itse eläkkeelle, mutta vastaan yhtiön toiminnasta kaupan loppuun saattamiseen saakka. Nordic Capitalin osaamisen ja aiempien näyttöjen perusteella olen vakuuttunut siitä, että uusi omistaja on sitoutunut antamaan Outokumpu Copperille ja sen uudelle toimitusjohtajalle kasvun mahdollisuudet uudelta pohjalta, ja auttaa yhtiötä saavuttamaan tavoitteensa.”. "Muokattujen kuparituotteiden liiketoiminnan myynti on meille strateginen askel matkalla ruostumattomaan teräkseen ja teknologiaan keskittyväksi yhtiöksi. Olen hyvin tyytyväinen Nordic Capitalin kanssa tänään tekemäämme sopimukseen. Visionamme on olla kiistaton ykkönen ruostumattomassa teräksessä, ja kaupan myötä pääsemme melko lähelle tavoittelemaamme liiketoimintarakennetta. Myynnistä saadut tulot vahvistavat merkittävästi rahoitusasemaamme, ja tuovat joustavuutta valitsemallamme kehitysuralla. Samalla olen vakuuttunut siitä, että myydyllä liiketoiminnalla on paljon paremmat kasvuedellytykset uuden omistajan käsissä", Outokummun toimitusjohtaja Juha Rantanen sanoo. Yrityskauppaan kuuluvat seuraavat Outokumpu Copperin divisioonat: - Americas - Europe - Automotive Heat Exchangers - Appliance Heat Exchangers & Asia - Forming Equipment -liiketoiminnat Liiketoiminta jatkuu Outokumpu Copper Products Oy:nä korkeintaan 12 kuukautta kestävän ylimenokauden ajan kaupan loppuun saattamisen jälkeen. Prosessi, jonka perusteella arvioidaan itsenäisen yhtiön kehittämistarpeet ja asema markkinoilla, alkaa heti uuden johdon astuttua tehtäväänsä. Lisätietoja: Bo Söderberg, Osakas Nordic Capital puh. +46 8 440 50 50 Karri Kaitue Varatoimitusjohtaja Outokumpu Oyj puh. +358 9 421 5506 Eero Mustala, Viestintäjohtaja, Corporate Communications Outokumpu Oyj puh. +358 9 421 2435 www.nordiccapital.com www.outokumpu.com Outokumpu Copper hyödyntää kuparin ainutlaatuisia ominaisuuksia muihin laajasti kaupallisessa käytössä oleviin metalleihin verrattuna. Ominaisuuksia hyödynnetään tuotteissa, joilla kehitetään hyvinvointia, tiedonkulkua, energiantuotantoa ja rakentamista. Tehtaat ovat 13 maassa – Euroopassa, Yhdysvalloissa sekä Aasiassa. Tärkeimpiä tuotteita ovat ilmastointiputket, jäähdytin- ja liitinnauhat, arkkitehtuuri- ja katetuotteet, sekä hitsauselektrodit. Tuotannon painopiste on siirtynyt korkean lisäarvon tuotteisiin, kuten suprajohtimiin, sähkö- ja elektroniikkalaitteiden komponentteihin sekä ilmastointi- ja lämmönsiirrinten osiin. Nordic Capital on johtava, investoinneissaan pääasiassa pohjoismaisiin keskisuuriin yrityksiin keskittyvä pääomasijoittaja. Yhtiöllä on vahva investointihistoria, kattava kontaktiverkko ja paikallisten toimialojen ja toimintatapojen erittäin hyvä tuntemus. Nordic Capital on perustamisestaan vuodesta 1989 lähtien investoinut yli 60:een pohjoismaiseen, eri aloilla toimivaan yritykseen. Nordic Capitalin sijoitusstrategia on osoittautunut onnistuneeksi arvon lisääjänä. Strategiansa mukaisesti yhtiö kehittää aktiivisesti arvoa kasvattavia toimenpiteitä, joita ovat esimerkiksi uusien yhdistelmien kehittäminen eri toimialoilla, toiminnan strateginen uudelleen suuntaaminen ja kansainvälistyminen. Monet johtavat pohjoismaiset ja kansainväliset instituutiot ovat sijoittajina Nordic Capitalin rahastoissa.