NIB:n lainalla vahvistetaan sähköverkkoa Itä-Suomessa

Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) ja Pohjois-Karjalan Sähkö Oy ovat solmineet 12 vuoden lainasopimuksen sähkönjakeluverkon kriittisten parannusten rahoittamiseksi Itä-Suomessa. Myönnetty 40 miljoonan euron investointilaina lisää sähkönjakelun toimitusvarmuutta sekä uusiutuvan energian tuotantoa.

Pohjois-Karjalan Sähkö Oy uudistaa sähköverkkoaan. Vuonna 2023 alkaneen projektin tavoitteena on parantaa toimitusvarmuutta ja luotettavuutta koko yhtiön sähköverkkoalueella.

Uudistettu sähköverkko mahdollistaa myös uusiutuvan energiatuotannon lisäämisen. Sähköverkon uudistukset toteutetaan vuosina 2023–2026.

Uudistuksissa muutetaan vanhoja vikaherkkiä ilmajohtoja säävarmoiksi maakaapeleiksi, siirretään metsien keskellä kulkevia ilmajohtoja parempien huoltoyhteyksien päähän, sekä uudistetaan sähköverkon solmukohtina toimivia sähköasemia.

Yritys investoi lisäksi uusiin älykkäisiin sähkömittareihin vuosien 2024–2027 aikana. Uudet mittarit mittaavat sähkönkäyttöä 15 minuutin jaksoissa aikaisemman tuntijakson sijasta. Uudistus liittää Pohjois-Karjalan Sähkön koko Suomen ja Euroopan sähkömarkkinauudistukseen, jossa sähkönkäyttöä tullaan mittaamaan entistä tarkemmin.

Lainasopimus on kolmas, jonka NIB on solminut yrityksen kanssa. Vuonna 2015 allekirjoitetulla lainalla rahoitettiin investointeja, joiden tavoitteena oli parantaa yrityksen sähköverkkojen säänkestävyyttä Itä-Suomessa.  Vuonna 2020 solmittu sopimus liittyi PKS:n tytäryhtiön Kuurnan Voiman vesivoimalaitoksen kunnostukseen.

Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n pääomistajia ovat Pohjois-Karjalan kunnat Itä-Suomessa. Yhtiö tuottaa, hankkii, myy ja jakelee sähköä sekä rakentaa sähköverkkoja ja huolehtii niiden kunnossapidosta. Yhtiö perustettiin vuonna 1945, ja sen palveluksessa on noin 350 työntekijää.

NIB on kansainvälinen rahoituslaitos, jonka omistaa kahdeksan jäsenvaltiota: Islanti, Latvia, Liettua, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska ja Viro. Pankki rahoittaa yksityisiä ja julkisia hankkeita jäsenvaltioissa ja niiden ulkopuolella. NIB:llä on johtavien luokituslaitosten Standard & Poor’sin ja Moody’sin myöntämä paras mahdollinen luottoluokitus AAA/Aaa.

Lisätietoja:
Kari Jaukkuri, Senior Banker, puh. +358 10 618 0237, kari.jaukkuri@nib.int