NIB osallistuu suomalaisen telakkayhtiö Meyer Turku Oy:n rahoitusjärjestelyyn

Pohjoismaiden investointipankki (NIB) on liittynyt 100 miljoonan euron osuudella suomalaisen Meyer Turku Oy:n (Meyer) -telakkayhtiön rahoitusohjelmaan. Ohjelmalla rahoitetaan kahden risteilyaluksen rakentamista.

Commerzbank AG:n johtama rahoitusohjelma on alle kahden vuoden pituinen. NIB:n tukilainalla tuetaan yhtiön elpymisprosessia. Turun telakka on suomalaiselle meriteollisuudelle tärkeä sekä suoraan että välillisesti alihankkijoiden kautta.

Pandemia vaikutti merkittävästi risteilyalaan, ja matkustajamäärät laskivat lähes 75 prosenttia. Vaikka vaikutus alan markkinatilanteeseen oli tilapäinen, se vaikutti lainansaajan toimintoihin ja investointiohjelmaan. Lisäksi Ukrainan sota on vaikuttanut telakan toimintaan muun muassa raaka-aineiden hinnannousun, työvoimapulan ja rahoituskustannusten takia.

"Lainalla voimme tukea liiketoimintaa jäsenmaassa haastavassa toimintaympäristössä ja taloudellisesti epävarmassa tilanteessa. Meriteollisuudella on merkittävä asema Suomen viennissä ja työllistäjänä", sanoo NIB:n toimitusjohtaja André Küüsvek.

”On erittäin arvokasta, että NIB osallistuu näiden kahden erittäin innovatiivisen ja ympäristöystävällisen risteilyaluksen rahoitukseen, jotka luovat paljon työtä ja arvoa suomalaiselle teollisuudelle. Jatkuva tuki riittävälle rahoituksen saatavuudelle on avainasemassa telakallemme. Olemme erittäin kiitollisia, sillä tämä on tärkeä askel laivanrakennusliiketoiminnallemme”, sanoo Jens Sandmann, Meyer Groupin talousjohtaja.

Lainansaaja Meyer Turku Oy on Meyerin perheen omistama perheyritys ja Euroopan johtavia laivanrakennusyrityksiä. Meyerin Turun telakka on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristötehokkaiden risteilyalusten rakentamiseen. Meyer Turku toimii Turun telakalla, jolla on rakennettu laivoja vuodesta 1737.

Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) on kahdeksan jäsenmaan (Islanti, Latvia, Liettua, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska ja Viro) omistama kansainvälinen rahoituslaitos. Pankki rahoittaa yksityisiä ja julkisia investointihankkeita sekä jäsenmaissa että niiden ulkopuolella. Johtavat luottokelpoisuuslaitokset Standard & Poor’s ja Moody’s ovat myöntäneet NIB:lle parhaan mahdollisen luottokelpoisuuden AAA/Aaa.

Lisätietoja:
Kim Krokfors, Senior Banker, Suomen maajohtaja, puh. 010 618 0517,
kim.krokfors@nib.int

Lotta Forssell, Senior Communications Officer, puh. 010 618 0498, lotta.forssell@nib.int