Nordisk Renting ja GE Capital hankkivat lentokenttäkiinteistöjä SAS:lta

Nordisk Renting ja GE Capital hankkivat lentokenttäkiinteistöjä SAS:lta 3 miljardilla SEK:llä Nordisk Renting AB ja GE Capital Real Estate hankkivat yhdessä 11 lentokenttiä palvelevia kiinteistöjä SAS:ilta 3 miljardilla ruotsin kruunulla. Samanaikaisesti SAS allekirjoittaa 20-vuotisen vuokrasopimuksen osapuolten kanssa. Kiinteistöt sijaitsevat Arlandan (Tukholma), Landvetterin (Göteborg), Kastrupin (Kööpenhamina), Gardermoenin (Oslo) ja Fleslandin (Bergen) lentokentillä. Kiinteistöjen myynti on osa SAS:in voimakasta panostusta siihen, että se voi keskittyä omaan ydinliiketoimintaan, ts. tarjota kilpailukykyisiä lentokuljetuksia Skandinaavien maiden, Ruotsin, Norjan ja Tanskan sisäisessä samoin kuin mainittuihin maihin suuntautuvaan ja niistä lähtevään lentoliikenteeseen. "Kiinteistöjen myynti liittyy SAS:n pääoman vapauttamisohjelmaan, joka on ollut käynnissä runsaan kolmen vuoden ajan", sanoo SAS:n varatoimitusjohtaja ja rahoitusjohtaja Gunnar Reitan. Nämä 11 kiinteistöä ovat strategisia SAS:lle pitkällä tähtäyksellä sekä edellytys pohjoismaisen lentoliikenteen sujuvuudelle. Kiinteistöt käsittävät pääasiallisesti lentokonehalleja, korjaamoja, varastoja sekä toimistotiloja. Vuokrattava kokonaispinta-ala on noin 285.000 neliömetriä. SAS:lla on sopimuksen mukaan tietyin ehdoin tiettyinä ajankohtina oikeus hankkia kiinteistöt itselleen. Myyntiprosessi, jonka SAS käynnisti vuonna 2000, on kilpailutettu kansainvälisesti. "Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että voimme näin myötävaikuttaa SAS:n hyvin fokusointuneeseen strategiaan, joka tähtää SAS:n aseman vahvistamiseen yhdeksi Pohjois - Euroopan johtavaksi lentoyhtiöksi," sanoo Nordisk Renting AB:n toimitusjohtaja Reinhold Geijer. "Hankinta on luonnollinen osa pohjoismaista strategiaamme, ja se on on myös näyttö siitä, että Nordisk Rentingillä on kansainvälisesti katsottuna erittäin vahva asema toiminta-alueellaan, pitkäaikaisessa kiinteistöyhteistyössä vakavaraisten pohjoismaisten osapuolten kanssa." "Tämä on erittäin merkittävä hanke kaikille osapuolille ja ilahduttavaa on , että olemme saaneet tämän erittäin vaativan kaupan toteutetuksi", sanoo GE Capital Real Estaten pohjoismaiden johtaja Lennart Sten. "Kauppa on selkeä näyttö pitkän tähtäyksen kasvustrategiastamme ja tärkeä askel niiden tuotteiden kehittämisessä joita tarjoamme pohjoismaisilla markkinoilla vuokralaisille, lainanottajille ja sijoittajille. Nordisk Renting on meille ihanteellinen alueellinen yhteistyökumppani, joka erittäin osaavan ja kokeneen henkilöstönsä ansiosta on voinut tehokkaasti ja ammattitaitoisesti toteuttaa tätä suuruusluokkaa olevan kiinteistökaupan." Kiinteistöjen myynti toteutetaan edellyttäen että asianmukaiset päätökset viranomaisilta saadaan. Omistusoikeuden siirto tapahtuu 13 joulukuuta. Halutessasi lisätietoja, ystävällisesti ota yhteys: Gunnar Reitan, varatoimitusjohtaja SAS AB, puh + 46 8 797 12 66 Reinhold Geijer, toimitusjohtaja Nordisk Renting AB, puh + 46 8 670 98 00 Lennart Sten, toimitusjohtaja GE Capital Real Estate , puh + 46 8 566 122 00 tai Stephanie Highett, Financial Dynamics, puh +44 (0)20 7831 3113 Julkaistava kuvamateriaali ja tämä lehdistötiedote ruotsinkielisenä löytyy sivuilta: www.nordiskrenting.se Nordisk Renting on erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö, jonka toiminta on ainutlaatuisella tavalla on suuntautunut pitkäaikaiseen ja strategiseen kiinteistöyhteistyöhön vakavaraisten yritysten ja julkisyhteisöjen kanssa. Nordisk Renting omistaa kiinteistöjä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Saksassa, Sveitsissä, Hollannissa ja Englannissa noin 15 miljardin kruunun arvosta. Nordisk Rentingin omistavat Nordea (40%), 3i (35%) ja Ruotsin 6:e eläkerahasto (25%). GE Capital Real Estate www.gecapitalrealestate.com , kotipaikkana Stamford, CT, USA on yksi johtavista maailmalaajuisista kaupallisista kiinteistöalalla toimivista yrityksistä. GE Capitalin sijoitussalkku sisältää strukturoituja rahoitustuotteita, kiinteistöjä ja pääomamarkkinatuotteita yhteensä yli 21 Mrd USD:n arvosta. Kolmenkymmenen vuoden kansainvälisen kokemuksen omaavana GE Capital Real Estate on edustettuna Euroopassa maakohtaisten toimipaikkojen kautta Isossa Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Keski- Euroopassa ja Ruotsissa. Euroopan alueen sijoitussalkun arvo on tätä nykyä pääomasijoitusten osalta runsaat 5 miljardia Euroa, ja kiinteistöjä on noin. 9.2 miljardia Euron arvosta. Ystävällisesti nouda lisätietoja sivuilta: www.gecapitalrealestate.com/europe. GE Capital, jolla on runsaan 370 USD:n varallisuus, on General Electric Companyn (GE) kokonaan omistama tytäryhtiö. GE Capital on maailmanlaajuinen 24:llä eri toimialalla toimiva diversifioitunut rahoitusyhtiö. GE Capital, jonka kotipaikka on Stamford, CT, USA tarjoaa useita erilaisia tuotteita, kuten mm. luottokortteja, henki- ja autovakuutuksia, kulutusluottoja, erityisrahoitusta ja vakuutuksia sekä varainhallintaa yrityksille ja kuluttajille 47 maassa. GE on diversifioitunut palvelu-, teknologia- ja tuotantoyritys, jonka tavoitteena on tyydyttää asiakkaiden tarpeet ja olla maailmanjohtava kaikilla liiketoiminta - alueillaan. GE harjoittaa toimintaansa yli 100 maassa ja työllistää 313.000 henkilöä maailmanlaajuisesti. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00310/bit0002.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00310/bit0002.pdf