LEHDISTÖTIEDOTE 2002-11-13 Nordisk Renting ostaa pääkonttorin ja rahtiterminaalin DFDS Transportilta 10,5 MEUR:lla Nordisk Renting Oy ostaa DFDS Transport Oy:n Vantaalla sijaitsevan pääkonttorin sekä sen yhteydessä olevan rahtiterminaalin yhteensä 10,5 MEUR. Hankinnan yhteydessä solmitaan 18-vuotinen vuokrasopimus osapuolten välillä. Kiinteistön myynti on DFDS Transport - konsernin strategian mukainen, ts. pääomia ei sidota kiinteistöjen omistamiseen vaan käytetään taloudellisten ja rahoituksellisten resurssien kasvuun. DFDS Transport Oy on tanskalaisen kuljetus- ja logistiikkakonsernin DFDS Transport Group A/S:n tytäryhtiö. Konsernin liikevaihto on 2,37 miljardia EUR:a (vuonna 2001) ja yhtiön palveluksessa on yli 10 000 henkilöä. Konserni on johtavassa asemassa skandinaavian markkinoilla, ja sillä on myös merkittävä asema koko Euroopan alueella. Juuri hankitun kiinteistön vuokrattava kokonaispinta-ala on noin 10 000 neliömetriä, josta noin 6 300 neliömetriä on varasto-/rahtiterminaalitilaa ja muu osa toimistotilaa. Kiinteistö on valmistunut kaksi vuotta sitten ja on erittäin hyvässä kunnossa. Kiinteistö sijaitsee strategisesti hyvällä paikalla Kehä 3:n varrella lähellä Vantaan lentokenttää, ja se soveltuu näin ollen erittäin hyvin nopeasti tehtävien uudelleenlastausten rahtiterminaaliksi. Nordisk Renting omistaa jo aiemmin varasto- ja logistiikkakiinteistön Vantaalla, jossa DFDS Transport Oy on vuokralaisena. Molemmat kiinteistöt ovat strategisesti tärkeitä DFDS Transport Oy:lle ottaen huomioon sijainti sekä kiinteistöjen tärkeys yritykselle. " Nordisk Rentingin kanssa solmitun pitkäaikaisen vuokrasopimuksen kautta saamme mahdollisuuden kehittää edelleen tätä kiinteistöä sitomatta pääomia sen omistamiseen, varsinkin kun kiinteistöllä on strateginen merkitys toiminnallemme Suomessa," sanoo DFDS Transport Oy:n toimitusjohtaja Dick Bäckström. "Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme laajentaa yhteistyötämme DFDS:n kanssa, joka on juuri sellainen vakavarainen ja pitkäaikainen vuokralainen jonka kanssa teemme mielellämme yhteistyötä," sanoo Nordisk Renting AB:n toimitusjohtaja Reinhold Geijer. "DFDS on myös hyvä esimerkki globaalisesta yrityksestä, jolla on vahva paikallinen asema." Halutessanne lisätietoja ystävällisesti ottakaa yhteys: Vesa Nummijärvi, paikallisjohtaja, Nordisk Renting Oy, puh + 358 97206 0811 Reinhold Geijer, toimitusjohtaja, Nordisk Renting AB, puh +46 8 670 98 00 tai 070-314 91 05 Dick Bäckström, toimitusjohtaja, DFDS Transport Oy, puh +358 (0) 10 560 561 Nordisk Renting Oy kuuluu ruotsalaiseen Nordisk Renting- konserniin, joka on erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö, ja jolla on ainutlaatuinen tapa toteuttaa pitkäaikaista, strategista kiinteistöyhteistyötä taloudellisesti vahvojen yritysten ja julkisyhteisöjen kanssa. Nordisk Renting omistaa kiinteistöjä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Sveitsissä ja Englannissa noin 16 miljardin kruunun arvosta. Nordisk Renting omistajia ovat Nordea (40%), 3i (35%) ja Ruotsin 6:e eläkerahasto (25%). ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021113BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021113BIT00150/wkr0002.pdf