Elisabeth Rehn Pohjoismaiden suurimpaan tasa-arvokokoukseen

Report this content

Ensi vuonna järjestetään Pohjoismaiden suurin feministinen kokous Malmössä, Ruotsissa. Tapahtumaan odotetaan 15 000 henkilöä 12.–15. kesäkuuta.

Nordiskt Forum julkaisi tänään ensimmäiset puhujanimet; muun muassa entinen puolustus- ja tasa-arvoministeri Elisabeth Rehn, kirjailija Sofi Oksanen, vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet, professori ja Taideyliopiston rehtori Tiina Rosenberg ja maailman ensimmäinen demokraattisilla vaaleilla valittu naispuolinen valtionpäämies Vigdís Finnbogadóttir osallistuvat Nordiskt Forumiin Malmössä 12.–15.6.2014.

Konferenssin tavoitteena on arvioida tasa-arvopolitiikan tilannetta. YK ei ole pystynyt pitämään maailmankonferenssia tasa-arvosta ja naisten oikeuksista kahteenkymmeneen vuoteen.

Tämä johtuu siitä, että taantumukselliset painotukset ovat tällä hetkellä vahvoja ympäri maailman. Jos uusia neuvotteluja aloitettaisiin nyt, on olemassa selvä riski, että edellisessä naiskonferenssissa sovitut oikeudet ottaisivat askeleen taaksepäin.

- Moni YK:n päätöslauselmista korostaa naisia sodan uhreina. Afrikassa, ruohonjuuritasolla, olen oppinut, että naiset ovat selviytyjiä. Mitä tahansa he ovat kokeneet, he haluavat toimia maansa ja perheensä tulevaisuuden puolesta vaikuttajina, neuvottelijoina ja johtajina kaikilla tasoilla kylästä hallitukseen. Meidän ulkopuolisten on tuettava heitä eikä juuttua usein virheellisiin ennakkoluuloihimme. Ja vahvat, viisaat naiset tekevät yhteistyötä miesten kanssa, eivät heitä vastaan, saavuttaakseen demokratiaa ja tasa-arvoa, sanoo entinen puolustus- ja tasa-arvoministeri Elisabeth Rehn.

Nordiskt Forum on keskustelua ja väittelyä, koulutusta tasa-arvon ja naisten oikeuksien eteen työskentelemiseksi, kirjallisuutta, musiikkia ja elokuvia. Tapahtuma-alue rakennetaan Malmö Arenan ja Malmömässanin ympärille. Konferenssin ohjelma ja keskustelut pohjautuvat YK:n naisten oikeuksien yleissopimukseen sekä Pekingin julistukseen ja toimintaohjelmaan. Tavoitteena on muotoilla uusia konkreettisia vaatimuksia, velvoitteita ja strategioita, jotka toimitetaan Pohjoismaisille hallituksille. Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights -tapahtuman järjestävät yhdessä 200 organisaatiota Pohjoismaisesta naisliikkeestä Tanskassa, Suomessa, Islannissa, Norjassa ja Ruotsissa.

- Itse foorumi on historiallinen tapahtuma. Pohjoismainen naisliike ei ole ikinä ennen itse järjestänyt näin isoa ja laajaa kokousta. Mutta tämä ei ole mikään sisäinen tapahtuma. Kunnat ja viranomaiset, kansalaisjärjestöt, aktivistit, pienyrittäjät, poliitikot sekä liike-elämän ja kulttuurin edustajat osallistuvat tapahtumaan. Nyt on tarve keskustella yhdessä, sanoo Nytkis ry:n pääsihteeri Johanna Pakkanen.

Faktaa

Missä: konferenssi pidetään Malmö Arenassa ja Malmömässanissa, Ruotsissa

Milloin: 12–15 kesäkuuta

Miten: liput ostat täältä www.nf2014.org