• Nordnet/

Arvopaperien välitys- ja säilytyspalvelujen asiakkaita Handelsbankenilta Nordnetille

Nordnet Bank AB ja Handelsbanken ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jolla Handelsbanken Suomen arvopapereiden välitys- ja säilytystoimintojen asiakkaat ohjataan Nordnetiin vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.

Yhteistyön myötä Handelsbankenista Nordnetiin siirtyvät asiakkaat voivat arviolta huhti–kesäkuusta 2024 alkaen hoitaa suoria osake- ja pörssisijoituksiaan Nordnetin palvelussa. Samassa yhteydessä Handelsbanken luopuu arvopaperien välitys- ja säilytyspalveluistaan.

Siirtyminen Nordnetiin edellyttää asiakkailta aktiivista hyväksyntää sekä tunnistautumista ja asiakkuuden avaamista edellyttävien tarvittavien tietojen antamista Nordnetin palvelussa. Asiakkaiden ei kuitenkaan vielä tarvitse tehdä mitään. Asiakkaat saavat lisätietoja ja tarkemmat ohjeet tammikuun 2024 aikana.

• Olemme iloisia tästä yhteistyöstä ja vakuuttuneita siitä, että Nordnet on välitys- ja säilytyspalveluasiakkaillemme paras ratkaisu. Tällä yhteistyöllä pystymme tekemään siirtymän asiakkaillemme mahdollisimman helpoksi. Nordnetillä on myös aiempaa kokemusta tämän mittakaavan yhteistyösiirroista. Me molemmat yhteistyön osapuolet olemme tietysti asiakkaiden tukena koko siirtymävaiheen ajan, sanoo Handelsbanken Suomen henkilö- ja sijoitusasiakkaista vastaava johtaja Mike Peltola.
  • Nordnet on Suomen suosituin yksityissijoittajien käyttämä osakevälittäjä ja voimme tarjota Handelsbankenista siirtyville sijoittajille paljon tukea osakesijoittamiseen. Yhteistyön perusteella voidaan siirtää pörssilistattuja instrumentteja ja listaamattomia osakkeita, mutta ei rahastoja. Ohjeiden mukaan toimiville asiakkaille siirretään automaattisesti myös tiedot arvopapereiden hankintahinnoista ja hankinta-ajankohdista. Toivotamme meille siirtyvät sijoittajat lämpimästi tervetulleeksi, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Arvo-osuuksien siirron taustalla on Handelsbanken-konsernin päätös vetäytyä Suomen markkinoilta.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyneensä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. Edellä mainittuun kauppaan kuulumattomien Suomen-liiketoimintojen osalta on siirrytty alasajovaiheeseen, jossa harkitaan useita vaihtoehtoja, kuten myyntiä pienemmissä osissa, ulkoistamista, siirtoa pankin yksiköihin muissa maissa ja hallittua alasajoa.

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa mm. osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Nordnet perustettiin vuonna 1996 ja sillä on nykyään yli 1,8 miljoonaa asiakasta Pohjoismaissa, joista Suomessa 555 000. Asiakasvarat syyskuun 2023 lopussa olivat 785 mrd. SEK, joista Suomessa 159 mrd. SEK.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Mike Peltola, sijoitus- ja henkilöasiakkaista vastaava johtaja, Handelsbanken Suomi
+358 40 588 0225, mike.peltola@handelsbanken.fi

Pirjetta Soikkeli, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
+358 40 750 0093, pirjetta.soikkeli@handelsbanken.fi

Nordnet on digitaalinen pankki säästäjille ja sijoittajille. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisen palvelun, laajan valikoiman sijoituskohteita ja edulliset hinnat säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Tutustu meihin tarkemmin: www.nordnet.fi, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no ja www.nordnet.dk.

Avainsanat: