Kenestä Vuoden Sijoittaja 2024? Entä Vuoden Sijoitusteko?

Nordnet järjestää Vuoden Sijoittaja ja Sijoitusteko -kilpailun jo seitsemättä kertaa. Yleisöäänestys on alkanut ja voittaja selviää 28. marraskuuta.

Vuoden Sijoittaja ja Sijoitusteko -kilpailun tavoite on nostaa esiin yksityissijoittajia ja muita tahoja, jotka edistävät suomalaista sijoituskeskustelua, omistajuutta ja kansankapitalismia; heitä, jotka omalla toiminnallaan kannustavat muita aloittamaan vaurastumisen ja ottamaan päivittäiset raha-asiat sekä säästöt haltuun.

- Tämän vuoden Sijoittaja- ja Sijoitusteko-finalistit edustavat monenlaisia sijoittajatyyppejä – nuorista ja kokeneista yksityissijoittajista aina analyysejä ja tutkimustietoa tarjoaviin medioihin. Näillä henkilöillä ja medioilla on yhteinen päämäärä: tuoda sijoittaminen ja taloudellinen tieto lähelle kaikkia ja purkaa sijoittamiseen liittyviä ennakkoluuloja, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Kilpailun tuomaristo, johon kuuluvat tänä vuonna Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen, Suomen Osakesäästäjien puheenjohtaja Karri Salmi ja Vuoden Sijoittaja 2023 Esa Juntunen, on valinnut finalistit seuraavasti.

Vuoden Sijoittaja 2024 -finalistit:

1. Henri Elo
    Henri Elo on sijoituskirjoittaja, joka aloitti sijoittamisen jo 1990-luvulla. Hänen strategiansa on "osta ja pidä". Elolta voi lukea artikkeleita SalkunRakentajassa, ja hän on osallistunut kolmeen sijoituskirjaprojektiin. Aiemmin hän toimi analyytikkona Kauppalehdessä.
  2. Jesse "Osinkoinsinööri" Viljanen
    Jesse Viljanen on Liedosta kotoisin oleva osake- ja asuntosijoittaja sekä Osinkoinsinööri-blogin kirjoittaja. Hän tavoittelee taloudellista riippumattomuutta 50 ikävuoteen mennessä ja haluaa rikkoa köyhyyden periytymisen ketjun.
  3. Maria Nurminen
    Maria Nurminen on Nuorten Osakesäästäjien puheenjohtaja ja yksityissijoittaja. Hänellä on kymmenen vuoden kokemus sijoittamisesta ja tavoitteena tehdä sijoittamisesta ymmärrettävää ja saavutettavaa kaikille. Maria on myös mukana Ylen sijoittamista käsittelevässä videosarjassa.
  4. Pekka "vontuchman"
    Pekka on anonyymi nelikymppinen töissä käyvä aktiivisijoittaja. Hänet tunnetaan X:stä, jossa hän julkaisee sijoittamiseen liittyviä ketjuja nimimerkillä @vontuchman. Indeksisijoittamisen puolestapuhujana Pekka uskoo, että vaurastuminen on lähinnä asennekysymys.

Vuoden Sijoitusteko 2024 -finalistit:

1. Elina Lappalainen: Rahan jäljillä
    Tietokirjailija ja Helsingin Sanomien taloustoimittaja Elina Lappalaisen kirjoittama Tornihuoneen salaseura: Rahan jäljillä on lapsille suunnattu tietokirja, joka käsittelee taloutta. Kirja vie 7–12-vuotiaat lukijat seikkailulle rahaan liittyvien teemojen, kuten verojen ja lainojen, pariin.
  2. Hattaratalous
    Hattaratalous-kurssilla ekonomisti Anni Marttinen murtaa taloudessa usein totuudeksi valettuja myyttejä ja rakentaa maailmaa, jossa taloudessa on tilaa niin ekologisuudelle kuin oikeudenmukaisuudelle. Hattarataloudesta julkaistaan kirja lokakuussa 2024.
  3. Karon Grilli
    Karon Grilli on media, jossa pörssitoimittaja Karo Hämäläinen grillaa yritysjohtajia ja sijoittajia tarjoillen osakesijoittajille herkkuhetkiä. Haastattelut julkaistaan YouTubessa, podcast-alustoilla ja lehtijuttuna Taloustaidossa, ja ne ovat yhdistelmä asiantuntemusta ja viihdettä.
  4. Kauppalehden Unelmasalkku
    Kauppalehden Unelmasalkku on kaikille avoin ja maksuton pörssipeli, jossa osallistujat sijoittavat 100 000 euroa kuvitteellista rahaa osakkeisiin. Peli tarjoaa helppoja ja hauskoja oppimismahdollisuuksia aloittelijoille ja riskitöntä strategiatestausta kokeneille sijoittajille.
  5. Pörssiyhtiöiden Luottamus&Maine-tutkimus
    T-Median, Pörssisäätiön ja Suomen Osakesäästäjien toteuttama tutkimus mittaa Suomen suurimpien pörssiyhtiöiden mainetta. Vuoden 2024 parhaiksi yhtiöiksi nousivat Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala. Parhaaksi toimitusjohtajaksi valittiin Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko.
  6. SalkunRakentaja
    SalkunRakentaja on maksuton vaurauden kasvattajan verkkolehti ja Suomen suosituimpia digitaalisia talousmedioita. Teemat käsittelevät sijoittamista, arjen raha-asioita, makrotaloutta ja yrittäjyyttä. Sivustoa seuraa kuukausittain 200 000–300 000 yksilöityä lukijaa.

Vuoden Sijoittaja- ja Vuoden Sijoitusteko -voittajat valitaan yleisöäänestyksellä 16.10.–14.11.2024. Äänestäminen tapahtuu osoitteessa nordnet.fi/sijoittaja. Kilpailu huipentuu voittajien valintaan 28.11.2024 Sijoittaja 2024 -tapahtumassa Messukeskuksessa Helsingissä.

Lisätietoja antaa:
Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja: 050 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.nowww.nordnet.dk tai www.nordnet.fi.

Avainsanat: