Kylmähermoiset yksityissijoittajat hallitsevat V-tyylin

Nettipankki Nordnet tutki sijoittajien käyttäytymistä pörssikurssien romahtaessa ja palautuessa romahdusta edeltäville tasoille lokakuun aikana. Merkillepantavaa oli se, että osakkeiden ostajat olivat lukumäärältään koko ajan enemmistössä noin 60 prosentin osuudellaan. Alamäkeen ostettiin eniten Cargoteciä, Nokiaa ja Nordeaa, nousussa ostettiin Nokian Renkaita.

Lokakuussa osakemarkkinat tekivät lähes symmetrisen V-liikkeen. Kuukausi alkoi rajulla syöksyllä, jota jatkui 11 vuorokautta. Pohja saavutettiin torstaina lokakuun 16. päivä. Tämän jälkeen seurasi 11 päivän nousu.

Kuukauden ensimmäisestä puoliskosta osakevaihto kasvoi lähes 22 prosenttia kurssien lähtiessä nousuun toisella puoliskolla. Lokakuun ensimmäisellä puoliskolla 63 prosentin enemmistö sijoitti lisää rahaa osakkeisiin. Meno jatkui toisella puoliskolla, jolloin 59 prosenttia yksittäisistä sijoittajista osti osakkeita.

-          Noin 60 prosentin enemmistö osti osakkeita niin ylä- kuin alamäkeen. Näin ollen usko osakemarkkinoihin täytyy olla vahva, varsinkin markkinoiden tämänhetkiset riskit huomioiden, kommentoi Nordnet Suomen talousvalmentaja Martin Paasi.

-          Tällainen käyttäytyminen voi toki myös olla merkki markkinoiden ylikuumenemisesta, Paasi varoittaa.

-          Vaikka tuloskausi Yhdysvalloissa on enimmäkseen sujunut myönteisissä merkeissä, Suomessa tulosta on tehty lähinnä kustannussäästöillä, Paasi jatkaa.

Osakekurssien laskiessa eniten ostettuja yhtiöitä olivat varsinkin Cargotec, Nokia Networks ja Nordea, jotka julkistivat vähintään kohtuulliset osavuosikatsauksensa vasta myöhemmin. Kurssien taas noustessa ostokärkeen kiilasivat Nokian Renkaat, Outotec ja Outokumpu. Neste Oilia myytiin läpi lokakuun öljyn hinnan äkillisestä laskusta johtuen.

1.–15.10.2014 17.–31.10.2014
Netto-ostetuimmat Nettomyydyimmät Netto-ostetuimmat Nettomyydyimmät
1. Cargotec 1. Neste Oil 1. Nokian Renkaat 1. UPM
2. Nokia 2. Valmet 2. Outotec 2. KONE
3. Nordea 3. Fortum 3. Outokumpu 3. Neste Oil
4. UPM 4. PKC Group 4. YIT 4. Valmet
5. Outokumpu 5. Amer Sports 5. Sanoma 5. Kesko B

Lisätietoja antaa:
Martin Paasi, Nordnet Suomen talousvalmentaja
050 591 8292 / martin.paasi@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Avainsanat: