Nordnet Säästöindeksi: Suomalaisten luottamus pörssiin romahtanut

Suomalaisten luotto pörssiin on hiipunut merkittävästi kevään aikana. Nordnetin neljännesvuosittain teettämässä kyselyssä vaa’ankieli on heilahtanut pessimistien puolelle ja jo valtaosa suomalaisista uskoo pörssin laskevan entisestään seuraavan puolen vuoden aikana. Kaksi viidestä vastaajasta näkee merkittäviä riskejä jopa suurelle pörssilaskulle tulevana vuonna. Myös oman talouden kohenemiseen uskovien määrä on laskussa.

Kesäkuun lopulla tehdyssä kyselyssä 58 % vastaajista uskoo pörssin laskevan edelleen seuraavan puolen vuoden aikana ja 48 prosenttia vuoden aikana. Ensimmäisen neljänneksen kyselyssä pessimistien määrä oli huomattavasti alhaisempi, 38 ja 34 prosenttia.

Vain 23 prosenttia vastaajista odottaa kurssien nousevan seuraavan puolen vuoden aikana.

”Ihmisten on selkeästi vaikea pitää yllä positiivista mielialaa jatkuvien takaiskujen ja epävarmuuden keskellä. Irtisanomisuutiset, Nokian täysin pohjattomalta tuntuva romahdus ja Euroopan jatkuva kriisi ovat vieneet mehut sijoittajista, eikä ihme”, kuvaa tilannetta Nordnet Suomen talousvalmentaja Kirsi Salo.

Jo 37 prosenttia vastaajista katsoo, että riski pörssiromahdukselle seuraavan vuoden aikana on suuri tai välitön. Ensimmäisellä neljänneksellä vastaava luku oli 19 prosenttia.

”Jo kaksi viidestä vastaajasta näkee merkittäviä riskejä ilmassa sille, että pörssi jossain vaiheessa vuoden aikana kokee vielä ainakin yhden kunnon pudotuksen. Sijoittajien pelokkuus näkyy kaupankäyntiluvuissakin. Vaihto on toisella neljänneksellä hiipunut entisestään. Vaikka myynnissä on nyt osakkeita historiallisen alhaisilla arvostustasoilla, ostajat eivät uskalla toimia”, huomioi Salo.

Myös usko oman talouden kehitykseen seuraavan vuoden aikana on kärsinyt iskun keväällä. Vastaajissa on edelleen enemmän niitä, jotka uskovat taloutensa kohenevan kuin heikkenevän, mutta nyt enää 22 prosenttia uskoo taloutensa kehittyvän positiivisesti, kun ensimmäisellä neljänneksellä toivoa näki vielä 30 prosenttia.

Talousvalmentaja Kirsi Salon lisäkommentit ja tarkemmat tilastot löytyvät selvityksestä.

Tutkimuksesta
Joka vuosineljännes Nordnet tutkii pohjoismaalaisten suhtautumista osake- ja rahastosäästämiseen sekä henkilökohtaisen talouden kehitykseen seuraavan 12 kuukauden aikana. Kyselyissä on mukana noin 1 000 henkilöä kustakin Pohjoismaasta. Saatujen vastausten perusteella lasketaan indeksiarvo, joka antaa viitteitä muutoksista väestön asenteissa säästämiseen ja sijoittamiseen. Toisen neljänneksen arvo Suomen osalta on 99 (Q1: 104).

Lisätietoja: Kirsi Salo, Nordnet Suomen talousvalmentaja, 09 6817 8365, kirsi.salo@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Avainsanat: