Osakekauppa helmikuussa: osinko-osakkeita salkkuun

Yksityissijoittajien kiinnostus pörssiosakkeisiin jatkui kovan tammikuuilmiön jälkeen. Netto-ostoja tehtiin helmikuussa yhteensä 68,5 miljoonalla eurolla. Fortum jatkoi myös helmikuussa yhtenä yksityissijoittajien suosikeista. Helmikuussa sijoittajia kiinnostivat erityisesti osinko-osakkeet.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski helmikuussa 24,6 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski hieman vähemmän, 12,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 22,1 prosenttia ja koko pörssin kauppamäärät 8,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukauteen nähden koko pörssin kauppamäärät laskivat 15,5 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti puolestaan laski 12,2 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski 15,1 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta vaihto laski 11,8 prosenttia.

-   Netto-ostot säilyivät helmikuussa edelleen tukevasti plussalla, vaikkakin aktiviteetti pörssissä laski lähes neljänneksen edelliskuuhun verrattuna. Hiihtolomat ja pessimistiset markkinakommentit vaikuttivat osan kuukautta negatiivisesti sijoittajien riskinottohalukkuuteen, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall sanoo.

-   Nokian osakkeen kauppamäärä ja vaihto laskivat yli puolella edelliskuusta. Alavireyteen saattoi vaikuttaa myös ennakoitu yhtiön putoaminen Euro Stoxx 50 -indeksistä. Suurten indeksirahastojen salkunhoitajat aloittivat myynnit todennäköisesti jo helmikuun puolella. Välillä indeksistä putoaminen tarjoaa indeksituotteiden myyntiaallon vuoksi hyvän ostopaikan, joten on mielenkiintoista nähdä miten Nokia kehittyy muutoksen jälkeen, Odenwall jatkaa.

Elisa ostetuin, Ahlström myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin helmikuussa nettomääräisesi eniten Elisan ja seuraavaksi eniten Fortumin osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjestä löytyy Ahlström, Nokian Renkaat ja Orionin B-osake.

-   Pitkään netto-ostetuimpana olleen Fortumin syrjäytti toinen perinteinen osinko-osake Elisa. Näyttää siltä, että sijoittajat ovat jatkaneet painon siirtämistä syklisistä osakkeista kovien efektiivisten osinkotuottojen maksajiin, Odenwall toteaa.

-   Nettomyydyimpien listalta löytyy kovassa nousussa olleita osakkeita, kuten Cargotec, Orion B ja Nokian Renkaat. Nämäkin osakkeet ovat olleet perinteisesti laadukkaita osingonmaksajia, mutta sijoittajat kotiuttivat tuottoja arvonnousun kautta ennen osinkojen irtoamista. On mielenkiintoista seurata, kuinka kova osinkokrapula rajusti nousseiden osakkeiden kohdalla nähdään, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Helmikuu 2013 Helmikuu 2012 Muutos ed. Tammikuu 2013 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) Vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 787 865 712 4,65 894 810 388 -11,95 % 1 138 666 375 -30,81 %
Nordea 1 132 112 549 6,69 1 129 203 738 0,26 % 1 453 667 406 -22,12 %
UB 72 460 708 0,43 120 529 524 -39,88 % 79 485 048 -8,84 %
FIM Pankki 312 053 730 1,84 448 199 909 -30,38 % 384 981 335 -18,94 %
Saxo Privatbank 382 169 0,00 21 688 237 -98,24 % 943 378 -59,49 %
Yhteensä 2 304 874 868 13,61 2 614 431 796 -11,84 % 3 057 743 543 -24,62 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 16 931 498 692 100 19 944 780 438 -15,11 % 19 343 368 393 -12,47 %

Helmikuu 2013 Helmikuu 2012 Muutos ed. Tammikuu 2013 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) Vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 204 827 6,81 229 649 -10,81 % 278 362 -26,42 %
Nordea 200 884 6,68 209 699 -4,20 % 245 603 -18,21 %
UB 9 808 0,33 17 869 -45,11 % 9 870 -0,63 %