Osakekauppa huhtikuussa: Onko Nokian pohjalukemat nyt nähty?

• Osavuosikatsaukset jakoivat yhtiöitä eri kasteihin
  • Koko pörssin osalta alavireinen kehitys jatkui läpi kuukauden
  • Online-välittäjien kauppamäärät nousivat huhtikuussa 15 % edellisvuoteen verrattuna
  • Sijoittajat netto-ostivat huhtikuussa 67,7 milj. eurolla

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski huhtikuussa yli 12 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski puolestaan vain noin 4,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 13 prosenttia, ja koko pörssin kauppamäärät laskivat 3 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät nousivat peräti 44 prosenttia ja yksityissijoittajien kauppamäärät 15 prosenttia.

”Huhtikuun tuloskausi ei tällä kertaa antanut pelkkää juhlimisen aihetta, mikä näkyi omalta osaltaan markkinoiden alavireessä. Nokian tulosvaroitus koetteli sijoittajien hermoja eikä syöksylaskulle vieläkään saatu päätepistettä. Positiivisia yllättäjiäkin nähtiin, mutta ikävä kyllä niiden vaikutus koko pörssin kannalta jäi vaatimattomaksi”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

Nokia ostetuin, Wärtsilä myydyin
Online-välittäjien kautta ostettiin huhtikuussa eniten Nokiaa ja seuraavaksi eniten Keskon ja Outokummun osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjessä olivat Wärtsilä, Kone ja Konecranes.

”Sijoittajien luottamus Nokiaan on ollut uskomattoman vahvaa huolimatta lähes yksinomaan negatiivisesta uutisvirrasta. Moni on edelleen mieltä, että käänne kohti parempaa alkaa vähitellen olla käsillä, vaikka pohjalukemista ei vielä vahvistusta olekaan saatu. Jossain määrin ristiriitaista oli taas kerran se, että parhaat tuloksentekijät löytyivät pikemminkin myydyimpien kuin ostetuimpien kärjestä. Yhtenä selityksenä varmastikin on se tosiasia, että aktiiviset kaupankävijät odottivat sormi liipaisimella tilaisuutta realisoida voitollisia sijoituksiaan”, Odenwall analysoi.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 40 565 6043

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – Huhtikuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – Huhtikuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.