Osakekauppa lokakuussa: usko Nokiaan hiipumassa?

Tuloskausi ei lisännyt kaupankäyntimääriä merkittävästi. Yksityissijoittajien usko Nokiaan on hiipumassa. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat lokakuussa 29,5 % edellisvuoteen verrattuna. Yksityissijoittajat nettomyivät lokakuussa 17,0 milj. eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi lokakuussa noin 2,5 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto nousi puolestaan 7,1 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat 4,5 prosenttia ja koko pörssin 5,9 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat jopa 30,5 prosenttia ja yksityissijoittajien puolestaan 29,5 prosenttia. Euromääräinen pörssivaihto laski 33,8 prosenttia ja yksityissijoittajilla laskua oli 28,6 prosenttia.

”Tuloskausi toi jännitystä yksityissijoittajien piireihin. Taas kerran nähtiin odotuksien ylityksiä ja alituksia, jotka saivat aikaan voimakkaita kurssireaktioita useissa eri osakkeissa. Kaupankäyntimääriin tuloskausi ei kuitenkaan merkittävästi vaikuttanut. Vaikka pientä kasvua nähtiin, ero vuoden 2011 lokakuun volyymeihin on suuri. Epävarmuus tulevasta nakertaa kaupankäyntiaktiviteettia”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

”Yksityissijoittajat olivat lokakuussa syyskuun tapaan myyntilaidalla. Tämä voi olla merkki siitä, että luotto osakemarkkinoihin on horjumassa ja sijoittajat etsivät vaihtoehtoisia sijoituskohteita. Toisaalta tuloskauden vahvat kurssinousut useissa osakkeissa ovat voineet johtaa voittojen kotiuttamiseen”, Odenwall jatkaa.

”Kuukauden ehkä odotetuin tulosjulkistus tuli kansanosakkeenakin tunnetulta Nokialta. Mieleenpainuva asia tuloksessa oli, että Nokia Siemens Networksin tulos oli vasten monen analyytikon arvioita positiivinen. Älypuhelinpuolen tulos oli kuitenkin huono ja tappiota tehtiin taas reilusti. Jää nähtäväksi onko uusista Lumia-puhelimista Nokian pelastajiksi”, Odenwall tuumaa.

Metso ostetuin, Wärtsilä myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin lokakuussa nettomääräisesi eniten Metsoa ja seuraavaksi eniten Fortumin osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjessä olivat Wärtsilä ja Orion B.

”Metso oli lokakuussa syyskuun tapaan yksityissijoittajien suosikkiosake. Vaikka tulos ei positiivisesti yllättänyt, sai halpa arvostustaso yksityissijoittajat ostolaidalle”, Odenwall toteaa.

”Nettomyydyin osake yksityissijoittajien piireissä oli Wärtsilä, joka on ollut vakaassa nousussa tulosjulkistuksensa jälkeen. On mielenkiintoista, että Nokian osake löytyy nettomyydyimpien osakkeiden kärkisijoilta. Tämä voi olla merkki, että yksityissijoittajien usko osakkeeseen on hetkellisesti hiipumassa”, Odenwall päättää.

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Lokakuu 2012 Lokakuu 2011 Muutos ed.  Syyskuu 2012 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 648420894 4,10 971484679 -33,25 % 649072311 -0,10 %
Nordea 932758757 5,90 1109701262 -15,95 % 941228343 -0,90 %
UB 62938054 0,40 153090927 -58,89 % 42345985 48,63 %
FIM Pankki 262519877 1,66 582024492 -54,90 % 228221053 15,03 %
Saxo Privatbank 826844 0,01 66736616 -98,76 % 929237 -11,02 %
Yhteensä 1907464426 12,06 2883037976 -33,84 % 1861796929 2,45 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 15818933075 100 22161700597 -28,62 % 14765631812 7,13 %
Lokakuu 2012 Lokakuu 2011 Muutos ed.  Syyskuu 2012 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 169352 5,62 256231 -33,91 % 174151 -2,76 %
Nordea 183139 6,07 204771 -10,56 % 171534 6,77 %
UB 9414 0,31 21958 -57,13 % 6999 34,50 %
FIM Pankki 53572 1,78 97293 -44,94 % 44619 20,07 %
Saxo Privatbank 131 0,00 9575 -98,63 % 234 -44,02 %
Yhteensä 415608 13,79 589828 -29,54 % 397537 4,55 %
OMXH Kaupat (yhteensä) 3014870 100 4340738 -30,54 % 2848334 5,85 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – lokakuu 2012

Yhtiö Nordnet UB FIM Saxo Nordea Yhteensä
Nokia 39432 703 6385 60 29671 76251
Nokian Renkaat 12406 934 3753 0 11317 28410
Outokumpu 10222 756 3342 1 11654 25975
Metso 12994 483 3148 1 9029 25655
Fortum 10459 209 2248 16 11723 24655

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – lokakuu 2012

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)
Metso 17 049 927 Wärtsilä -18 892 425
Fortum 10 294 989 Orion B -10 382 766
Cargotec 10 060 569 Sampo -6 996 198
UPM Kymmene 6 973 159 Huhtamäki -6 488 530
Nokian Renkaat 6 661 671 Nordea -6 288 437
Elisa 4 910 930 Nokia -5 857 282
Neste 2 547 851 Konecranes -4 699 693
Sanoma 2 050 268 Rautaruukki -4 642 495
Cramo 1 809 791 Kesko -3 972 396
OMXH25 1 786 709 Tieto -3 495 935

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
358 40 565 6043

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Avainsanat: