• Nordnet/

Talvivaaran erittäin todennäköinen konkurssi ei pelota piensijoittajia – osake noussut kolmanneksi ostetuimmaksi

Nettipankki Nordnet teki selvityksen uusien suomalaisten piensijoittajien ostokohteista alkuvuonna 2014. Kaupankäyntitilastojen mukaan kansan syvät rivit luottavat yhä Talvivaaran selviytymiseen, sillä yhtiön osake taistelee jopa ostetuimpien kotimaisten pörssiosakkeiden toisesta sijasta.

Alkuvuoden 2014 aikana uuden tilin avanneet piensijoittajat ovat ostaneet eri salkkujen lukumäärällä mitattuna selvästi eniten Nokian osakkeita. Osinkoyhtiönä profiloitunut Fortum sijoittuu toiseksi. Yrityssaneerauksessa oleva kriisiyhtiö Talvivaara on noussut kolmanneksi.

Ostetuimmat osakkeet vuoden 2014 alusta (% uusista salkuista omistaa)
Nokia (33,9 %)

Fortum (13,8 %)
Talvivaara (12,3 %)
Kone (10,4 %)
Outokumpu (10,3 %)
Nordea (8,5 %)
TeliaSonera (7,7 %)
YIT (7,4 %)
Neste Oil (6,9 %)
Elisa (6,5 %)

Talvivaara kolmanneksi ostetuin osake koko Suomessa

Yrityssaneerausmenettelyssä olevan Talvivaaran piti alun perin julkistaa tilinpäätös 27. helmikuuta. Julkistusta lykättiin kuitenkin ensin kuukaudella. 24. maaliskuuta tilinpäätöksen julkistamiseen haettiin lisää jatkoaikaa. Yhtiö sai luvan lykätä tilinpäätöstään 25. maaliskuuta Finanssivalvonnalta ja 26. maaliskuuta pörssiltä. Tämän hetken tiedon mukaan Talvivaaran tulee julkaista tilinpäätös viimeistään 30. huhtikuuta.

-  Piensijoittajat odottavat Talvivaaralta tilinpäätöstä ennen konkurssihakemusta. Edes epätietoisuus yhtiön kassan ja liiketoiminnan nykytilasta ei hidasta valtaisaa ostoinnostusta. Viime vuonna valtio menetti Talvivaaraan yhden kuukauden verran lapsilisiä. Käytettävissä olevalla tiedolla välttämättömän käyttöpääoman varmistaminen Talvivaaralle voi edellyttää, että ensi vuonna leikataan myös toisen kuukauden verran lapsilisiä, jos valtio pääomittaa kriisiyhtiötä. Yhtiön kuntoon laittamisessa menisi vielä muutama muukin kuukausi, koska kannettu vesi ei kaivossa pysy, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

Nyrstarin tuki on uutta lainaa vanhojen lainojen rinnalle, pitkän aikavälin rahoitus puuttuu yhä

-  Talvivaaran jättimäinen koko on ollut yhtiön toimivan johdon käsissä erinomainen lataamaton ase. Panttivankeina ovat olleet jo pitkään sekä tärkeimmät asiakkaat että Suomen valtio sijoitusyhtiö Solidiumin kautta. Eilen Talvivaara sai suurelta asiakkaaltaan Nyrstarilta enintään 20 miljoonan euron lainan, mikä turvaa lyhyellä aikavälillä Nyrstarin omia tuotantosaatavia Talvivaarasta. On alleviivattava, että yksityinen raha ei ole lähtenyt edelleenkään lisärahoittamaan Talvivaaraa oman pääoman ehdoin pitkälle aikavälille. Nyrstarin julkistaman tuen johdosta valtion ei tule vielä raottaa kukkaroaan. Suomessa on kuitenkin yhä poliitikkoja, jotka uskovat Talvivaaran johdon ”meillä on terve business”-tyyppisiin vakuutteluihin. Uskottavuudessaan lausunnoille on haettava vertailukohtaa sähköpostiin säännöllisesti napsahtavista nigerialaiskirjeistä. Kun konkurssi näyttää väistämättömältä, kasvattaa viivyttely ainoastaan valtion piikkiin iskettävien miljoonien määrää, jatkaa Oksaharju.

Nokia jatkaa piensijoittajien kestosuosikkina

Enemmän kuin joka kolmannen Nordnetin uuden asiakkaan salkusta löytyy Nokian osakkeita. Yhtiö on ollut koko 2000-luvun ajan suomalaisten piensijoittajien kestosuosikki, eikä asema näytä muuttuneen matkaviestinliiketoiminnosta luopumisen jälkeen.

-  Nokian suosiota uusien sijoittajien keskuudessa selittää spekulaatio yhtiön tulevasta strategisesta suunnasta. Yhtiö etsii edelleen matkaviestinliiketoiminnan myyntituloille jälleensijoituskohdetta. Moni piensijoittaja haluaa olla mukana suuressa yritysjärjestelyssä tai muhkeassa, jopa kahden miljardin euron suuruisessa osingonjaossa. Nokian ohella on ilo huomata, että uudet piensijoittajat ovat haalineet salkkuihinsa enimmäkseen osingonmaksukykyisiä yhtiöitä. Alkuvuonna 2014 uuden tilin avanneiden asiakkaiden kymmenen suosituimman ostokohteen joukossa Talvivaaran lisäksi ainoastaan Outokumpu ei kykene voitonjakoon, analysoi Oksaharju.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Tilastot kattavat Nordnetin uusien suomalaisten asiakkaiden omistustiedot aikaväliltä 1.1.2014–27.3.2014. Ostetuimpien osakkeiden vertailuperuste on eri salkkujen lukumäärä. Nordnet Suomessa tuli 100 000 asiakasta täyteen helmikuussa 2014. Nokia ei ole vielä päättänyt voitonjakoehdotuksestaan vuonna 2014. Yhtiön varsinainen yhtiökokous on suunniteltu järjestettäväksi tiistaina 17.6.2014.

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Avainsanat: