• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa heinäkuussa – Pörssitulokas Kalmar ja tuloskauden kurssilaskijat täyttivät ostoslistan

Helsingin pörssin yleisindeksi pysytteli heinäkuussa lähes muuttumattomana vajaassa 10 000 pisteessä. Nordnet Suomessa sijoitusaste nousi kaikissa sijoitusinstrumenteissa yhteensä noin 95 miljoonalla eurolla. Lisäsijoitukset painottuivat rahasto- ja ETF-sijoituksiin. Tuloskauden kurssilaskijoita ostettiin.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto nousi vuodentakaisesta heinäkuusta 6,7 prosenttia.
Myös koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 2,2 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin euromääräinen kauppa piristyi kesäkuun 2024 euromääräisestä aktiviteetista 3,3 prosenttia. Kappalemääräinen kaupankäynti vilkastui edelliskuuhun verrattuna 18,5 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä edelleen suurin 12,0 prosentilla kauppojen määrästä.

Sijoitusaste kasvoi rahastosijoittamisen noustua ennätystasolle

- Helsingin pörssin osakkeita netto-ostettiin Nordnetin suomalaisasiakkaiden toimesta heinäkuussa 12 miljoonalla eurolla. Ulkomaisia pörssiosakkeita kevennettiin NVIDIAn johdolla nettomääräisesti viidellä miljoonalla eurolla. Rahastot ja ETF:t keräsivät kuukauden aikana ennätyksellisesti jopa noin 90 miljoonan euron lisäsijoitukset, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Tuloskauden kurssilaskijat täyttivät ostoslistan

- Heinäkuun osakekaupassa kevään ja alkukesän suosikkiosake Neste sai tehdä tilaa muille yhtiöille. Nordealla käytiin eniten kauppaa sekä eri asiakkaiden lukumäärällä että euromääräisellä vaihdolla mitattuna. Euromääräisten netto-ostojen ylivoimainen ykkönen oli kuitenkin pörssitulokas Kalmar. Tämä osoittaa, että markkinatilanteen kohentuessa listautumismarkkinalla on piristymisen edellytyksiä yksityissijoittajien janotessa uusia kotimaisia sijoituskohteita, toteaa Tuppurainen.

- Kaikkiaan Kalmar ja Nordea kahmivat heinäkuussa kumpikin yli 20 miljoonan euron nettomääräiset lisäsijoitukset. Huomionarvoisesti kuukauden netto-ostetuimpien kotimaisten osakkeiden lista muodostui pääosin osakkeista, joiden kurssit putosivat selvästi tuloskaudella. Yksityissijoittajat siis uskovat yhä Helsingin pörssin elpymiseen, vaikka moni yhtiö ei vielä Q2-tuloskaudella pystynytkään lunastamaan markkinaodotuksia paremmista tulosluvuista ja näkymistä, jatkaa Tuppurainen.

NVIDIA-ostot vaihtuivat myynneiksi

- Tekoäly-yhtiö NVIDIAn osakkeen kaupassa tuulen suunta kääntyi. Yhtiö muuttui Nordnet Suomen asiakkaiden kesäkuun kuumasta ostopaperista heinäkuun eniten kevennetyksi ulkomaiseksi osakkeeksi. NVIDIAn osakekurssi kävi heinäkuun lopulla 16 prosentin laskussa suhteessa kuukauden alun kurssitasoon, mikä sai osan suomalaissijoittajista keventämään riskitasoa, kertoo Tuppurainen.

Q2-tuloskausi kertoo taloussuhdanteen pohjan olevan takana

- Heinäkuun merkittävin uutisvirta koostui käynnistyneestä Q2-tuloskaudesta. Vaikka yhtiöiden tulostrendeistä ja näkymistä löytyy merkittäviä eroja, on yleisesti havaittavissa taloussuhdanteen pahimman vaiheen jääminen taakse. Suurta positiivista näkymien muutosta ei raporteista vielä löydy, mutta viitekorkojen lasku niin heinäkuun lopussa kuin myös elokuun alussa kasvattaa odotusarvoa Euroopan keskuspankin seuraavalle koronlaskulle jo ensi kuussa. Toteutuessaan se tukisi taloutta ja osaltaan myös kohentaisi osakkeiden houkuttelevuutta, ennakoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja,
+358 50 380 3877,
suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä kotimaista osaketta – heinäkuu 2024