• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa heinäkuussa: Sijoitusasteen nosto jatkui Q2-tuloskaudella – suorat osakesijoitukset tehtiin Suomeen

Helsingin pörssin yleisindeksin pisteluku vaihteli heinäkuun aikana 10 000 pisteen molemmin puolin. Kalenterikuukauden alusta loppuun pisteluku säilyi kesäkuun tavoin käytännössä muuttamattomana. Heinäkuussa Nordnet Suomen asiakkaat netto-ostivat kaikkia sijoitusinstrumentteja yhteenlaskettuna vuoden kolmanneksi kiivaimmalla kuukausitahdilla, jopa 120 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta heinäkuusta 23,1 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 31,8 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti hiipui kesäkuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 17,4 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti hiljeni edelliskuuhun verrattuna 0,8 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 10,2 prosentilla kauppojen kappalemäärästä.

Sijoitusasteen nostaminen jatkui heinäkuussa painottuen kotimaisiin sijoituskohteisin

• Heinäkuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat jatkoivat sijoitusten lisäämistä osakkeissa, rahastoissa ja ETF:issä. Perinteisenä lomakuukautena ei siis unohdettu säännöllistä sijoittamista, eivätkä yksityissijoittajien kesälomabudjetitkaan hankaloittaneet viime vuoden tapaan lisäsijoitusten tekemisen mahdollisuuksia. Kuukauden aikana suomalaisasiakkaat lisäsivät kotimaisten osakkeiden nettomääräistä omistustaan arvo-osuustileillä 32 miljoonalla ja osakesäästötileillä 21 miljoonalla eurolla. Kotimaisiin pörssiosakkeisiin virtasi siten lisäsijoituksia nettomääräisesti yhteensä 53 miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nordnetin suomalaisasiakkaat ovat nyt lisänneet sijoituksiaan vuonna 2023 poikkeuksetta kalenterikuukausittain nettomääräisesti joka kuukausi. Tämä kuvastaa vahvaa uskoa inflaatio- ja korkosyklien toivottuihin käänteisiin vuoden jälkipuoliskolla. Toisaalta tämä kuvastaa myös uskoa siihen, että heikoiksi tulkituissa Q2-tulosraporteissa olisi kyse vain tilapäisistä, yleisen markkinatilanteen aiheuttamista kysynnän ja kannattavuuden kuopista, jatkaa Tuppurainen.

Kansanosakkeita lisättiin tulospettymysten jälkeisissä kurssilaskuissa

• Suomalaiset yksityissijoittajat osoittavat jälleen olevansa todella uskollisia kansanosakkeille. Nesteen, Nokian ja Nordean kolmikko valtasi kotimaisten pörssiosakkeiden ostetuimpien listan. Myös suomalaisten liikkeeseenlaskijoiden omistajamäärillä mitaten kansanosakkeiden kolmonen Fortum ja nelonen Sampo olivat yksityissijoittajien ostoslistalla heinäkuussa, kertoo Tuppurainen.

Odotukset markkinaheilunnasta ovat vähentyneet huomattavasti

• Kansainvälisten osakemarkkinoiden heiluntaa kuvastava VIX-indeksi putosi heinäkuussa matalimmalle tasolleen noin reiluun kolmeen vuoteen. Tämä tarkoittaa sitä, että odotukset äkillisistä markkinaliikkeistä ovat pudonneet lähes minimiin. Yhteensopivasti tämä ilmeni kesäkuun tavoin heinäkuussakin siten, että Helsingissä yleisindeksi päätti kalenterikuukauden jotakuinkin samaan pistelukuun, josta kalenterikuukausi käynnistyi, toteaa Tuppurainen.

Kansainvälinen hajautus on osoittanut arvonsa

• Vuoden 2023 pörssikehitys on erkaannuttanut osaketuotot riippuen siitä, mille maantieteelliselle markkinalle ja sektorille sijoitukset on tehty. Yhdysvalloissa teknologiapainotteinen Nasdaq 100 -indeksi on noussut vuoden alusta yli 40 prosenttia. Myös S&P 500 -indeksi on kohonnut 18 prosenttia. Tässä valossa Helsingin pörssin yleisindeksin 10 prosentin lasku ennen osinkoja on tänä vuonna korostanut hajautuksen merkitystä. Pääsyyllinen kotipörssin heikolle kehitykselle löytyy syklisten toimialojen suuresta painoarvosta. Tämä voi kuitenkin optimistisessa skenaariossa tarjota aikanaan näyttävän elpymisen toiseen suuntaan, taustoittaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – heinäkuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)