• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa kesäkuussa – Tekoäly-NVIDIAn osaketta ostettiin enemmän kuin suomalaisosakkeita yhteensä

Helsingin pörssin yleisindeksi laski kesäkuussa kolme prosenttia, Yleisindeksi peruutti 10 000 pisteen ja vuodenvaihteen kurssitason alle. Nordnet Suomessa sijoitusaste nousi kaikissa sijoitusinstrumenteissa yhteensä 122 miljoonalla eurolla. Lisäsijoituksia virtasi tasaisesti kaikkiin sijoitusluokkiin.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta kesäkuusta 14,7 prosenttia. Myös koko pörssin kauppojen kappalemäärät vähenivät 14,5 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin euromääräinen kauppa putosi toukokuun 2024 euromääräisestä aktiviteetista 18,0 prosenttia. Kappalemääräinen kaupankäynti hiipui edelliskuuhun verrattuna 14,8 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä edelleen suurin 10,9 prosentilla kauppojen määrästä.

Lisäsijoituksia virtasi ulkomaisiin osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin

- Kesäkuun osakekauppaa hallitsivat kevään tavoin Neste ja ulkomaiset osakkeet. Kuukauden aikana Helsingin pörssin osakkeita netto-ostettiin Nordnetin suomalaisasiakkaiden toimesta kuudella miljoonalla eurolla. Ilman tuntuvia Neste-ostoja yksityissijoittajien kotimainen osakepaino olisi vähentynyt noin 20 miljoonalla eurolla. Ulkomaisia pörssiosakkeita lisättiin NVIDIAn johdolla nettona jopa 39 miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

- Yhtiövalinnoissa sijoittajat kiittivät keväällä vahvoja osinkoja maksaneita yhtiöitä ja siirsivät varoja kurssitasoaan menettäneisiin yhtiöihin. Kokonaisuutena osakkeet, rahastot ja ETF:t keräsivät Nordnetin suomalaisasiakkailta nettomääräisesti yhtä paljon lisäsijoituksia, jatkaa Tuppurainen.

NVIDIA innosti enemmän kuin suomalaisosakkeet yhteensä

- Neste oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa kolmatta kuukautta peräkkäin ylivoimaisesti sekä vaihdetuin että netto-ostetuin kotimainen pörssiosake. Osake on pudonnut vuoden alusta 47 prosenttia, ja kesäkuun 14 prosentin kurssilasku vahvisti yksityissijoittajien ostohaluja entisestään. Suomalaiset kotitaloudet yrittävät osua toivottuun kurssikäänteeseen, arvioi Tuppurainen.

- Tekoäly-yhtiö NVIDIA oli Nordnet Suomen asiakkaiden kuuma ostopaperi kesäkuussa. Yhtiön osake dominoi ulkomaisessa osakekaupankäynnissä kaikkia mittareita. NVIDIAn osakekurssi on noussut vuoden alusta noin 150 prosenttia, mutta osake laski kesäkuun huipusta kesäkuun pohjiin 13 prosenttia. Kuukauden aikana moni yksityissijoittaja iski kiinni osakkeeseen uskoessaan nousutrendin jatkumiseen lyhyen aikajänteen hengähdystauosta huolimatta, kertoo Tuppurainen.

- Yksistään NVIDIAn osaketta lisättiin kesäkuussa nettona yli kaksi kertaa enemmän kuin kaikkia suomalaisosakkeita yhteensä nettona. Lisäksi NVIDIAn ja Nesteen yhteenlaskettu netto-ostomäärä vastasi yli 90 prosenttia kaikista suorista lisäsijoituksista osakkeisiin, kertoo Tuppurainen.

Ennakoitu koronlasku vahvisti odotuksia suotuisasta loppuvuodesta

- Euroopan keskuspankki laski ohjauskorkoa ennakoidusti kesäkuussa, mikä oli suuressa kuvassa myönteinen asia osakemarkkinoille. Vaikka keskuspankki ei sitoutunut seuraaviin koronlaskuihin, markkinat odottavat niitä kuluvalle vuodelle. Lähestyvä Q2-tuloskausi yhdistettynä odotuksiin koronlaskuista voi tuoda selvän piristyksen Helsingin pörssin loppuvuoteen, sanoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja,
+358 50 380 3877,
suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä kotimaista osaketta – kesäkuu 2024