• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa kesäkuussa: Sijoitusaste nousi koko alkuvuoden ja lisäsijoitusten teko jatkui Q2-tuloskauden alla

Helsingin pörssin yleisindeksin pisteluku päätyi kesäkuun lopussa siihen missä se oli kuun alussa. Lähestyvä Q2-tuloskausi piristi indeksikehitystä kuukauden lopussa. Kesäkuussa Nordnet Suomen asiakkaat netto-ostivat kaikkia sijoitusinstrumentteja vuoden toiseksi kiivaimmalla tahdilla, jopa 138 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta kesäkuusta 14,9 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 33,9 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti hiipui toukokuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 8,7 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti hiljeni edelliskuuhun verrattuna 11,1 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 9,7 prosentilla kauppojen kappalemäärästä.

Osakeostot ja sijoitusasteen nostaminen jatkuivat kesäkuussa

• Koko alkuvuoden tavoin yksityissijoittajat näkivät edelleen vallitsevassa epävarmuudessa oston paikan. Juhannusviikon kurssilaskussa Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat sijoituskohteita enemmän kuin kahtena edeltävänä viikkona yhteensä. Kesäkuussa suomalaisasiakkaat lisäsivät kotimaisten osakkeiden nettomääräistä omistustaan arvo-osuustileillä ja osakesäästötileillä yhteensä 55 miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nordnetin suomalaisasiakkaat ovat lisänneet sijoituksiaan vuoden 2023 alkupuoliskolla nettomääräisesti poikkeuksetta joka kuukausi. Tämä kuvastaa vahvaa uskoa elpymiseen vuoden jälkipuoliskolla ja osakkeiden kykyyn torjua parhaiten inflaatiota, jatkaa Tuppurainen.

Helsingin pörssin suuryhtiöiden osakkeet kiinnostivat eniten

• Toukokuun tavoin Neste kiritti ostoslistaa myös kesäkuussa. Nesteen osakekurssi putosi toisella vuosineljänneksellä 22 prosenttia. Kesäkuussa Nordnet Suomen asiakkaat netto-ostivat osaketta 14 miljoonalla eurolla. Yhtiön noin kymmenvuotinen menestystarina kiinnostaa suurta joukkoa yksityissijoittajia ja luottamus sen jatkumiseen turbulenssin jälkeen on vahva, arvioi Tuppurainen.
  • Kokonaisuutena yksityissijoittajat lisäsivät kesäkuussa osakeomistuksiaan suorissa sijoituksissa ennen kaikkea Helsingin pörssin suuryhtiöissä. Kuukauden netto-ostetuimpien osakkeiden listalle ei käytännössä muita yhtiöitä mahtunutkaan. Tämä osoittaa, että epävarmoina aikoina sijoittajakansa luottaa markkina-asemansa jo vakiinnuttaneisiin yhtiöihin, analysoi Tuppurainen.

Ulkomaisista osakkeista Viaplay ja Tesla johtivat kauppatilastoja

• Kesäkuun alussa näkymiään heikentänyt Viaplay oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden kuukauden euromääräisesti netto-ostetuin ulkomainen osake sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Toiseksi kaupankäyntisuosikiksi nousi vuoden alusta jopa yli sata prosenttia kohonnut Teslan osake, joka oli vaihtomäärien kärjessä kaikilla mittareilla, kertoo Tuppurainen.

Kotitalouksien huomio kohdistuu tavanomaista enemmän arjen talouteen

• Ihmisillä tuntuu olevan nyt ymmärrettävästi mielessä muutakin kuin pörssi. Tämä näkyy suorien osakesijoitusten maltillisempana aktiviteettina. Sen sijaan kuukausi- ja rahastosäästämisessä kehitys on säilynyt varsin tasaisena ja aktiviteetti on pysynyt hyvällä tasolla,jatkaa Tuppurainen.
  • Kesäkuun lopussa asiakkaiden luottosaldo oli Nordnet Suomessa kaikkien aikojen korkeimmalla tasollaan. Moni uskoo, että korkotaso on saavuttamassa huippunsa ja että osakemarkkina tulee reagoimaan korkotason nousutrendin päättymiseen positiivisesti, taustoittaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – kesäkuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)