• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa lokakuussa – Mandatumista tuli kansanosake ja Kempowerin kurssilasku aktivoi sijoittajakansaa

Helsingin pörssin yleisindeksi kävi lokakuun osalta yli kuuden prosentin laskussa ennen kuukauden lopussa tapahtunutta elpymistä. Yksityissijoittajat aktivoituivat kurssilaskussa ja nostivat sijoitusastetta tuntuvasti. Kuukauden netto-ostot kaikkiin sijoitusinstrumentteihin olivat jopa 150 miljoonaa euroa.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta lokakuusta hienoisesti 0,1 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät vähenivät 21,5 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti kuitenkin vilkastui syyskuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 32,4 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti kasvoi edelliskuuhun verrattuna 45,3 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 12,5 prosentilla kauppojen kappalemäärästä.

Vuoden toiseksi vilkkain ostokuukausi

• Lokakuu oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden kuluvan vuoden toiseksi voimakkain netto-ostojen kuukausi kaikkien sijoitusinstrumenttien osalta. Kotimaista osakepainoa lisättiin kuukauden aikana 90 miljoonalla eurolla. Yksityissijoittajat ovat olleet vahvasti mukana markkinoilla Q3-tuloskauden alla ja sen aikana. Marraskuun käynnistyessä katseet ovat tuloskauden lisäksi myös keskuspankkien viesteissä koronnostojen päättymiseksi, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Mandatumista tuli kansanosake

• Tuoreeltaan pörssilistautunut Mandatum sai sijoittajakansan laajan suosion heti taakseen. Osaketta netto-ostettiin lokakuussa Nordnet Suomen kautta jopa 67 miljoonalla eurolla. Osakekauppojen osalta Mandatumin netto-ostot edustavat peräti 75 prosenttia asiakkaiden kaikista lokakuun netto-ostoista. Suurin osa Mandatum-ostoista tapahtui yhtiön pörssitaipaleen ensimmäisinä kauppapäivinä. Osake hallitsi kuukauden kaikkia keskeisiä kauppatilastoja, kertoo Tuppurainen.
  • Lokakuun lopussa Mandatum oli suomalaisasiakkaiden kannassa eri tilien lukumäärällä mitattuna jo toiseksi omistetuin kotimainen pörssiosake. Osakesäästötileillä yhtiö nousi jopa omistetuimmaksi osakkeeksi. Tänään osakesäästötileillä kolme omistetuinta osaketta ovat Mandatum, Sampo ja Nordea. Kolmikko viestii yksityissijoittajien halusta omistaa vahvan osinkotuotto-odotuksen kohteita. On kuitenkin toivottavaa, että hajauttamiselle mielenkiintoisia kohteita löytyy jatkossa muualtakin rahoitus- ja vakuutustoiminnan toimialariskin vähentämiseksi, jatkaa Tuppurainen.

Kempowerin kurssilasku aktivoi yli 10 000 yksityissijoittajaa

• Yksityissijoittajien toinen lokakuun suosikki oli Kempower, jonka osakekurssi päätyi vuoristorataan. Kuukauden ylimmän ja alimman noteerauksen välillä yhtiön markkina-arvo putosi yli miljardi euroa. Yksityissijoittajat aktivoituivat, ja yhtiön osake nousi netto-ostetuimpien osakkeiden listalle sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Suurta suosiota kuvastaa se, että osakkeella kävi kuukauden aikana kauppaa yli 10 000 eri asiakasta, taustoittaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – lokakuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)