• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa maaliskuussa: Kaikkien aikojen ostoryntäys ja miljoonas suomalainen osakkeenomistaja

Maaliskuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia pörssiosakkeita lisää ennätyksellisesti 200 miljoonalla eurolla. Venäjä-sidonnaiset yhtiöt saivat tehdä tilaa osinko-osakkeille.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto nousi vuodentakaisesta maaliskuusta 23,2 prosenttia. Kaupankäynti vilkastui myös helmikuun euromääräisestä aktiviteetista 32,2 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 45,8 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti nousi viime kuuhun nähden 35,3 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 28,3 prosenttia viime vuoden maaliskuuta enemmän. Kauppamäärissä yksityissijoittajien aktiviteetti nousi helmikuusta 26,5 prosenttia Nordnetin ollessa yhä yksityissijoittajien suurin online-välittäjä 9,6 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Kaikkien aikojen ryntäys ostolaidalle

• Nordnetin suomalaisasiakkaat ryntäsivät maaliskuussa ostolaidalle. Kaikki sijoitusinstrumentit yhteenlaskien yksityissijoittajat lisäsivät sijoituksiaan ennennäkemättömällä 360 miljoonan euron kuukausitahdilla, josta 200 miljoonaa euroa kohdistui Helsingin pörssiin. Kuukauden ostoryntäys on ylivoimaisesti kaikkien aikojen ennätys ja se ylittää huomattavalla erolla myös koronakevään 2020 netto-ostomäärät. Nykyinen ostotahti viestii sijoittajakansan vahvasta uskosta markkinatilanteen rauhoittumiseen, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Yhtiövalintojen osalta maaliskuu oli osinko-osakkeiden voittokulkua. Nordea nousi 40 miljoonan euron nettolisäyksellään ostetuimmaksi osakkeeksi sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Sampo kipusi selväksi kakkoseksi 22 miljoonan euron netto-ostoillaan. Kumpikin finanssisektorin yhtiö on näyttäytynyt yksityissijoittajille kevään kuumana osinkopaperina, jatkaa Tuppurainen.
  • Kuukauden aikana puolestaan kevennettiin ensisijaisesti pieni ja keskisuuria kasvuyhtiöitä. Uskon suuryhtiöiden suosion jatkuvan myös huhtikuussa erityisesti osinkoyhtiöissä, lisää Tuppurainen.

Yksityissijoittajat aktivoituivat kurssikuopassa onnistuneesti

• Osakemarkkinoilla vuosi 2022 on sisältänyt turbulenssia niin keskuspankkipolitiikan sävyttämillä huolilla kuin myös Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan. Vaikka viime viikkojen tapahtumasarjaa ei ole kukaan toivonut, ovat yksityissijoittajat aktivoituneet kurssilaskuissa poikkeuksellisella tavalla. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Nordnetin suomalaisasiakkaat lisäsivät kotimaisia osakesijoituksiaan nettona enemmän kuin koko vuonna 2021 yhteensä, kertoo Tuppurainen.
  • Maaliskuun lopussa Helsingin pörssin yleisindeksi oli jo noin 15 prosenttia korkeammalla verrattuna kuluvan vuoden pohjakosketukseen. Näyttääkin siltä, että yksityissijoittajat lisäsivät osakepainoaan jälleen oikea-aikaisesti markkinatilanteen synkennyttyä, analysoi Tuppurainen.

Suomessa on nyt miljoona osakkeenomistajaa

• Euroclear Finlandin mukaan Suomessa ylitettiin maaliskuun viimeisenä päivänä miljoonan osakkeenomistajan raja. Omistajuuden kasvua ovat vauhdittaneet erityisesti osakesäästötilit. Osakemarkkinoiden osoittama taipumus toipua nopeasti viimeisimmistä kurssiturbulensseista on myös osaltaan tukenut sijoittamisen suosion kasvua. Miljoonan osakesijoittajan rajan rikkominen on vasta välietappi matkallamme maaksi, jossa osakesäästäminen kuuluu luontevasti arkeen. Työtä kansankapitalismin eteen on siis jatkettava määrätietoisesti, linjaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Maaliskuu 2022 Maaliskuu 2021 Muutos ed. Helmikuu 2022 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 2 333 294 340 6,02 1 759 106 921     +32,6 % 2 014 385 898     +15,8 %
Danske Bank 696 559 971 1,80 683 761 669       +1,9 % 620 243 017     +12,3 %
Nordea 2 587 016 204 6,68 1 581 381 528     +63,6 % 1 844 074 413     +40,3 %
Pohjola 471 906 428   1,22 604 016 134      -21,9 % 384 413 476     +22,8 %
Yhteensä 6 088 776 943 15,72 4 628 266 252     +31,6 % 4 863 116 804     +25,2 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 38 752 984 233 100 31 451 986 648     +23,2 % 29 323 183 431     +32,2 %
Maaliskuu 2022    Maaliskuu 2021   Muutos ed.   Helmikuu 2022 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 929 532 9,56 758 644     +22,5 % 782 154     +18,8 %
Danske Bank 119 049 1,22 89 125     +33,6 %                    93 071     +27,9 %
Nordea 727 744 7,48 486 577     +49,6 % 523 016     +39,1 %