• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa marraskuussa – Kotimaisia pörssiosakkeita kevennettiin tuntuvassa kurssinousussa

Helsingin pörssin yleisindeksin marraskuu oli vahva. Indeksi nousi kuusi prosenttia jatkaen lokakuun jälkipuoliskolla alkanutta elpymistään. Helsingissä kurssitaso on nyt kymmenen prosenttia korkeammalla kuin lokakuun pohjalukemissa. Kokonaisuutena Nordnetin suomalaisasiakkaat jatkoivat sijoitusasteensa kasvattamista keventäen kuitenkin poikkeuksellisesti kotimaisten osakkeiden painoa kurssien noustua.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto vilkastui vuodentakaisesta marraskuusta 9,4 prosenttia.
Siitä huolimatta koko pörssin kauppojen kappalemäärät vähenivät 28,4 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin euromääräinen kauppa kasvoi lokakuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 13,5 prosenttia. Silti kappalemääräinen kaupankäynti hiipui edelliskuuhun verrattuna 15,5 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 12,4 prosentilla kauppojen määrästä.

Vuoden 2023 ensimmäinen kotimaisten osakkeiden nettomyyntikuukausi

• Päättynyt kuukausi oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden kuluvan vuoden ensimmäinen kotimaisten pörssiosakkeiden nettomyyntikuukausi 13 miljoonan euron kevennyksellä. Yksityissijoittajat ovat kuitenkin kokonaisuutena olleet voimakkaasti mukana osakemarkkinoiden ostolaidalla läpi kalenterivuoden, ja marraskuussa koettu tuntuva kurssinousu sai vain osan yksityissijoittajista kotiuttamaan viime aikojen tuottojaan. Marraskuussa tehtyjen nettomyyntien jälkeenkin kotimaisiin osakkeisiin on sijoitettu Nordnetin kautta tänä vuonna lisää rahaa jo lähes 40 prosenttia enemmän kuin koko viime vuonna, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Finnair, Nordea ja Kempower vauhdittivat kaupankäyntiä

• Marraskuun osakekauppaa leimasi odotetusti lokakuun lopulla alkanut vilkas kaupankäynti Finnairin vanhalla ja uudella osakkeella sekä merkintäoikeuksilla. Eri tilien lukumäärällä mitattuna kauppaa käytiinkin eniten Finnairilla mukaan lukien sen merkintäoikeus. Laajasti omistetun kansanosakkeen anti aktivoi paljon sijoittajia, mutta annin vaikeasti ymmärrettävät ehdot saivat sijoittajat toivomaan pidempää reagointiaikaa. Kuukauden euromääräinen vaihto oli suurinta Nordealla ja lisäsijoituksia kanavoitui nettomääräisesti eniten Kempoweriin, jatkaa Tuppurainen.

Ulkomaisia osakkeita lisättiin tuntuvasti

• Ulkomaisissa osakkeissa koettiin vuoden 2023 kovin netto-ostojen kuukausi. Microsoftilla käytiin eniten kauppaa eri asiakkaiden lukumäärällä mitattuna. Yhtiö oli netto-ostetuin euromääräisestikin. Euromääräisellä vaihdolla tarkasteltuna Nvidia oli vilkkaimmin vaihdettu, kertoo Tuppurainen.
  • Marraskuussa kotitalouksien sijoitusaste nousi erityisesti pörssinoteerattujen ja perinteisten rahastojen kautta. Joulukuussa odotan myös tilien avausmäärien kasvua osakesäästötilin maksimitalletusrajan noustessa vuodenvaihteen jälkeen 100 000 euroon. Yleistä aktiviteetin kasvua tukee selvästi myös voimistuva odotus useista koronlaskuista vuonna 2024, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – marraskuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)