• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa syyskuussa – Sijoituslainat ennätystasolle tuntuvilla netto-ostoilla Q3-tuloskauden alla

Helsingin pörssin yleisindeksin kolmas vuosineljännes oli vaisu pisteluvun laskiessa neljä prosenttia. Yksityissijoittajien sijoitusasteen nostaminen kuitenkin jatkui yhtäjaksoisesti läpi heinä-syyskuun: Nordnet Suomen asiakkaat lisäsivät sijoituksiaan nettona jopa 325 miljoonalla eurolla. Syyskuun netto-ostot edustavat määrästä 110 miljoonaa euroa. Yksityissijoittajien usko on vahva Q3-tuloskauden alla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta syyskuusta 47,5 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 48,4 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti kuitenkin piristyi elokuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 10,1 prosenttia. Sen sijaan kappalemääräinen kaupankäynti hiljeni edelliskuuhun verrattuna 2,7 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 11,5 prosentilla kauppojen kappalemäärästä.

Tuntuvilla lisäsijoituksilla Q3-tuloskauden alkuun

• Kuluvan vuoden heikko pörssikehitys on palauttanut Helsingin pörssin yleisindeksin pisteluvun syksyn 2017 tasolle. Päättynyt kolmas vuosineljännes olikin yksityissijoittajien osalta tuntuvien lisäsijoitusten tekemisen aikaa koetuissa ”aletunnelmissa”. Syyskuussa suomalaisasiakkaat netto-ostivat Nordnetin kautta kotimaisia pörssiosakkeita 52 miljoonalla eurolla. Rahastosijoittaminenkin oli kovassa vedossa. Epävarmassa ja hieman laskevassa osakemarkkinassa moni sijoittaja turvautui tasaisesti lisäämään laajasti hajautettuja indeksirahastoja eli toimimaan täsmälleen niin kuin pitkäjänteisen sijoittajan tuleekin toimia, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Kaupankäynti keskittyy edelleen voimakkaasti Helsingin pörssin suuriin yhtiöihin. Nordnet Suomessa syyskuun ylivoimainen ostosuosikki oli elokuun tavoin Fortum, joka oli kuukauden kauppatilastojen ykkönen niin osakkeella kauppaa käyneiden eri asiakkaiden lukumäärällä kuin myös euromääräisillä netto-ostoilla mitattuna. Kuukauden aikana yksityissijoittajat tankkasivat Fortumia lisää nettona 25 miljoonalla eurolla. Edelliskuukauden tavoin Nordea oli kuukauden vaihdetuin osake Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa. Tällä hetkellä osakevalinnoissa painottuvat suuret ja vahvasta osingonmaksustaan tunnetut yhtiöt, jatkaa Tuppurainen.

Yksityissijoittajien lainasaldo nousi ennätystasolle

• Viime kuukausien trendin mukaisesti yksityissijoittajat irrottivat myös syyskuussa rahaa lisäsijoituksiin talletuksista ja nostamalla sijoituslainoja. Lainasaldo on Nordnet Suomessa nyt ennätystasolla. Osaltaan tämä kuvastaa toivoa kotipörssin toipumiselle, arvioi Tuppurainen.

Lokakuu määrittää loppuvuoden pörssikehitystä

• Alkaneen lokakuun aikana valtaosa pörssiyhtiöistä raportoi kolmanneksen vuosineljänneksen tuloksensa ja viestii näkymänsä loppuvuodelle. Lisäksi markkinoihin vaikuttavat keskuspankeilta odotettavat viestit koronnostojen päättymistä koskien. Yhtiötasolla on mielenkiintoista seurata, miten kaupankäynti kehittyy Sammolla ja Mandatumilla. Kaikkiaan alkanut pörssikuukausi tulee määrittämään merkittävästi koko loppuvuoden pörssikehitystä, ennakoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – syyskuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)