• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa syyskuussa: Nordean nousu rahastettiin heti ja tulosvaroittajia tankattiin lisää

Pankkikonserni Nordean alkusyksyn kurssinousu riitti kääntämään suomalaisten yksityissijoittajien kauan kestäneet ostotunnelmat myyntihaluiksi. Nordea-myyntien johdattelemana suomalaisasiakkaiden syyskuun kaupankäynti muodostui Nordnetissä maltillisesti osakepainoa keventäväksi. Siitä huolimatta syyskuun tulosvaroittajat kiinnostivat.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi syyskuussa 37,8 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto piristyi vuodentakaisesta syyskuusta 3,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät vähentyivät edelliskuusta euroissa mitattuna 48,6 prosenttia. Edelliskuun lukujen vertailtavuuteen vaikuttavat Nordean kautta tehdyt DNA:n lunastukseen liittyvät kaupat. Koko pörssin kaupankäynti hiipui elokuusta euroissa 5,7 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kohosivat 15,5 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin jopa 34,2 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti laski viime kuusta 3,2 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta koettiin vähentymistä elokuusta 2,6 prosenttia Nordnetin säilyttäessä edelleen online-välittäjien suurimman osuuden, 6,37 %, kauppojen lukumäärästä.

Nordean ostoputki poikki, Sampoa tilalle

-       Koko alkuvuoden Nordean osake nautti suomalaisten yksityissijoittajien liki jatkuvasta suosiosta. Syyskuun pohjakosketuksestaan pankin osake nousi parhaimmillaan yli 20 prosenttia kuukauden aikana. Tämä kurssiloikka riitti kääntämään yksityissijoittajien vaihteen ostoista myynneiksi. Syyskuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat rahastivat Nordean viimeaikaista nousua ja ohjasivat tuntuvan määrän pääomiaan Sampoon. Uskon monen havainneen, että Sammon osake on lähihistoriassa kehittynyt selvästi Nordean osaketta heikommin siitä huolimatta, että Sampo on Nordean suurin yksittäinen omistaja, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

-       Sammon ohella alkusyksyn tulosvaroittajat houkuttelivat yksityissijoittajia ostolaidalle. Syyskuun kuuden netto-ostetuimman osakkeen joukkoon Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa kiilasivatkin kuluvan vuoden näkymiään laskeneet Wärtsilä ja Rovio. Näen laskeviin kursseihin tarttumisessa sijoittajakansan luottamusta siihen, että toistaiseksi uutisoidut varoitukset viestisivät enimmäkseen yrityskohtaisista ja ratkaistavissa olevista haasteista, jatkaa Tuppurainen.

Q3-tuloskaudelta odotetaan suuntaa loppuvuodelle

-       Elokuun tavoin suomalaiset yksityissijoittajat eivät myöskään syyskuussa löytäneet yksimielisyyttä arvioissaan markkinatilanteen kehityksestä. Vaikka osakekauppa vilkastui edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden kaikilla mittareilla, osakepainon nettomuutos jäi Nordnetissä kuukausitasolla marginaaliseksi. Tämän hetken markkinauutisten virtaa siis tulkitaan varsin vaihtelevasti ja yksityissijoittajat päätyvät saman tiedon varassa vastakkaisiin sijoituspäätöksiin, analysoi Tuppurainen.

-       Käsillä olevat loka- ja marraskuu ovat historian valossa pörssissä vuoden vilkkaimpia kuukausia yksityissijoittajille, ja odotan Q3-tuloskauden johtavan selkeämmän näkemyksen ottamiseen, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Syyskuu 2019 Syyskuu 2018 Muutos ed.  Elokuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) Kuukauteen
Nordnet 697 316 042 3,36 518 514 374    +34,5 % 662 725 000     +5,2 %
Danske Bank 575 092 992 2,87 497 449 576    +15,6 % 753 836 849    -23,7 %
Nordea 1 256 243 166 6,05 833 207 720    +50,8 % 3 969 824 277    -68,4 %
Pohjola  392 802 221 1,89 270 767 501    +45,1 % 302 858 848   +29,7 %
Yhteensä 2 921 454 421 14,17 2 119 939 171    +37,8 % 5 689 244 974    -48,6 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 20 780 142 105 100 20 071 854 693      +3,5 % 22 045 640 825      -5,7 %
Syyskuu 2019         Syyskuu 2018    Muutos ed.  Elokuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 238 816 6,37 176 793    +35,1 % 247 109      -3,4 %
Danske Bank 83 149 2,22 59 355    +40,1 %                     95 202    -12,7 %
Nordea 234 906 6,27 176 210    +33,3 % 235 591      -0,3 %