• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa syyskuussa: ostosuosikkeina Suomesta Nokia ja Wärtsilä, Yhdysvalloista Apple ja Tesla

Suomalaisten yksityissijioittajien kaupankäynti jatkui syyskuussa erittäin vilkkaana edelliskuukausien tavoin. Arvo-osuustileille osakepainoa kasvatettiin Nordnet Suomen kautta 4 miljoonalla eurolla. Osakesäästötileille osakkeita lisättiin selvästi enemmän netto-ostojen yltäessä 13 miljoonaan euroon.

Koko Helsingin pörssin vaihto nousi vuodentakaisesta syyskuusta 26,4 prosenttia. Kaupankäynti vilkastui elokuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 36,8 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 41,6 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti piristyi myös edelliskuuhun nähden 17,2 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti jopa 77,6 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa muodostui kasvua elokuusta 6,8 prosenttia Nordnetin yhä ollessa suurin välittäjä 10,3 prosentin osuudella kauppojen kappalemäärästä.

Pohjaongintaa indeksiä heikommin kehittyneissä osakkeissa

• Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat kevensivät osakkeitaan elokuun kurssinousussa maltillisesti. Syyskuun lievässä kurssilaskussa yksityissijoittajat palasivat maltillisiksi netto-ostajiksi. Nyt ostetaan potentiaalisia käänneyhtiöitä, joiden osakkeet ovat kehittyneet selvästi yleisindeksiä heikommin. Sen sijaan osingonmaksun osalta vakaina pidettyjä osakkeita kevennetään – syyskuun viisi nettomyydyintä arvo-osuustileillä olivat Sampo, Fortum, Telia, UPM-Kymmene ja Kesko, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Nokia ja Wärtsilä ylivoimaisesti netto-ostetuimpia

• Helsingin pörssin yleisindeksi laski syyskuussa yhden prosentin. Nokian osakekurssi putosi jopa 18 prosenttia. Suomalaiset yksityissijoittajat kasvattivat Nokia-omistuksiaan kurssilaskussa Nordnetin kautta 16 miljoonalla eurolla, kun lasketaan yhteen sekä arvo-osuustilit että osakesäästötilit. Nokia oli pitkästä aikaa kuukauden netto-ostetuin osake, kertoo Tuppurainen.
  • Helsingin pörssin konepajasektorilla on nähty tuntuvia kurssinousuja maaliskuun koronakuopasta. Kone on kohonnut liki 70 prosenttia uuteen kaikkien aikojen kurssiennätykseensä. Cargotecin ja Konecranesin kurssitasot ovat yli kaksinkertaistuneet. Syyskuussa suomalaiset yksityissijoittajat lisäsivät konepajasektorilla panoksiaan Wärtsilälle, jonka osake laski kuukaudessa 6 prosenttia ja on piristynyt toistaiseksi vain 25 prosenttia maaliskuun kurssipohjastaan, analysoi Tuppurainen.

Ulkomaisista pörsseistä lisää Teslaa ja Applea

• Syyskuun aikana tehtiin Nordnet Suomen kautta Teslan osakkeella toteutuneita toimeksiantoja jopa 75 miljoonalla eurolla. Suomalaisten yksityissijoittajien kansainvälisen tuottohakuisuuden mittakaavasta kertoo se, että Nordnetin suomalaisasiakkaat kävivät euromääräisellä vaihdolla mitattuna Teslaa enemmän kauppaa vain Fortumilla ja Nokialla. Yhdessä Teslan kanssa Apple muodosti sekä kuukauden netto-ostetuimman että vaihdetuimman ulkomaisosakkeen kaksikon. Tällä hetkellä havaitsen sekä lyhyemmän aikavälin tuottojen tavoittelijoiden että pidemmän aikavälin teknologiasalkkujen rakentajien joukkojen kasvavan nopeasti, toteaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Syyskuu 2020 Syyskuu 2019 Muutos ed. Elokuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 252 207 800 4,77 697 316 042     +79,6 % 1 147 741 309     +9,1 %
Danske Bank 639 450 865 2,43 575 092 992     +11,2 % 478 127 532   +33,7 %
Nordea 1 282 486 214 4,88 1 256 471 704       +2,1 % 1 213 377 489     +5,7 %
Pohjola 496 025 658   1,89 392 802 221     +26,3 % 472 968 435     +4,9 %
Yhteensä 3 670 170 537 13,89 2 921 682 959     +25,6 % 3 312 214 765   +10,8 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 26 268 108 063 100 20 780 142 105     +26,4 % 19 197 616 582   +36,8 %
Syyskuu 2020       Syyskuu 2019   Muutos ed. Elokuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 545 639 10,28 238 816   +128,5 % 518 069     +5,3 %
Danske Bank 75 913 1,43 83 149        -8,7 %                    66 222   +14,6 %
Nordea 403 172 7,60 234 906     +71,6 % 366 909     +9,9 %