• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa tammikuussa – Lisäsijoituksia tehtiin jykevästi 180 miljoonalla eurolla: osinko-osakkeet ja yhdysvaltalaiset teknologiaosakkeet jyräsivät

Helsingissä pörssivuosi 2024 käynnistyi valoisissa tunnelmissa yleisindeksin noustua tammikuussa noin prosentin. Kuukausi oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden vilkkain lisäsijoitusten kuukausi sitten viime vuoden maaliskuun, sillä sijoitusastetta kasvatettiin nettomääräisesti peräti 180 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto väheni vuodentakaisesta tammikuusta 5,1 prosenttia.
Myös koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 18,0 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin euromääräinen kauppa vilkastui joulukuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 8,8 prosenttia. Kappalemääräinen kaupankäynti kasvoi edelliskuuhun verrattuna 13,5 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 12,3 prosentilla kauppojen määrästä.

Jykevät netto-ostot osinko-osakkeisiin ja Yhdysvaltain teknologiasektorille

• Tammikuu päätti marras-joulukuussa koetun yksityissijoittajien osakepainon keventämisen jakson. Kuukaudessa Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia osakkeita osakesäästötileille 37 miljoonalla ja arvo-osuustileille 7 miljoonalla eurolla. Myös ulkomaisia osakkeita lisättiin lähes saman verran kuin kotimaisia osakkeita. Ulkomaiset netto-ostot kohdistuivat odotetusti NVIDIAn, Microsoftin ja Teslan osakkeisiin, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Lisäksi vuosi alkoi ennätyskuukaudella rahastosijoittamisessa niin perinteisiin rahastoihin kuin ETF:iin. Kokonaisuutena yksityissijoittajat ovat aktivoituneet tuloskauden ollessa kuumimmillaan ja osinkokauden lähestyessä. Tammikuussa rahaa virtasi voimakkaasti kaikkiin sijoitusluokkiin, mikä nosti kuukauden nettosijoitukset yhteensä peräti 180 miljoonaan euroon, jatkaa Tuppurainen.

Vilkkain osakesäästötilien avauskuukausi sitten maaliskuun 2022

• Osakesäästötilin talletusrajan nosto 100 000 euroon piristi uusien tilien avausmääriä tuntuvasti. Tilien avaustahti vilkastui vilkkaimmalle tasolle lähes kahteen vuoteen, kertoo Tuppurainen.

Osinko-osakkeiden sesonki käynnistyi – pakkasjakso kasvatti Fortumin suosiota

• Säätilassa koettu pakkasjakso ja sähkön hintapiikit kirittivät Fortumin netto-ostetuimmaksi kotimaiseksi osakkeeksi. Nordnetin suomalaisasiakkaat lisäsivät Fortum-omistuksiaan tammikuussa yli 25 miljoonalla eurolla, ja Euroclearin tilastot kertovat yhtiön saaneen kuukaudessa yli 4600 uutta omistajaa. Useimpien yksityissijoittajien peruste ostaa Fortumia liittyy sähkön hintapiikkien ohella yhtiön perinteiseen profiiliin kevään vahvana osingonmaksajana, arvioi Tuppurainen.
  • Yksityissijoittajat lisäsivät myös toista osingoilla profiloitunutta yhtiötä eli Nordeaa 14 miljoonalla eurolla. Alkuvuonna on ylipäätään mielenkiintoista nähdä, kuinka suuren suosion finanssiosakkeet saavat osakseen korkokatteiden vahvistamien osinko-odotusten myötä, lisää Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – tammikuu 2024

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)