• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa tammikuussa: Nokia-kauppa moninkertaistui suomalaisten keventäessä omistuksia nousurallissa

Suomalaisten yksityissijoittajien vuoden 2021 kaupankäynti alkoi erittäin vilkkaana. Tammikuussa Nordnet Suomen asiakkaat kevensivät osakepainoaan. Arvo-osuustileiltä osakkeita myytiin nettona 73 miljoonalla eurolla. Osakesäästötileille osakkeita kuitenkin yhä lisättiin 6 miljoonan euron netto-ostoin.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto nousi vuodentakaisesta tammikuusta 24,6 prosenttia. Kaupankäynti vauhdittui myös vilkkaan joulukuun euromääräisestä aktiviteetista 30,7 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 48,6 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti lisääntyi edelliskuuhun nähden 31,2 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 20,9 prosenttia viime vuoden tammikuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa muodostui kasvua joulukuusta 31,2 prosenttia Nordnetin ollessa tammikuussa suurin välittäjä sekä euromääräisesti että 11,3 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Nokiaa kevennettiin tuntuvasti tammikuun viimeisellä viikolla

• Tammikuun viimeisellä viikolla jopa kymmeniä prosentteja noussut Nokian osake herätti myyntihalut suomalaisten yksityissijoittajien keskuudessa. Tammikuun aikana toteutuneet Nokian osakkeen yli 60 miljoonan euron nettomyynnit vastasivat kuukausitasolla lähes kokonaan Nordnetin suomalaisasiakkaiden osakepainon kevennyksestä Helsingin pörssissä. Nokian osake oli ylivoimaisesti myydyin sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

• Myös Nokian päiväkohtaiset kauppamäärät olivat tammikuun lopussa aivan omassa sarjassaan. Sijoitusfoorumeilta levinneet kohut ja voimakkaat kurssiliikkeet palauttivat yhtiön suuren yleisön kaupankäynnin ykköskohteeksi. Tammikuun viimeisellä viikolla Nokialla kauppaa käyneiden Nordnetin eri suomalaisasiakkaiden määrä yli viisinkertaistui tavanomaisesta viikosta, jatkaa Tuppurainen.

Tikkurilasta kotiutettiin voittoja – muutoin osakkeiden myyntihalu laimeaa

• Selvää myyntihalua suomalaisten yksityissijoittajien joukossa synnytti Nokian lisäksi tammikuussa vain julkisen ostotarjouksen kohteena oleva Tikkurila. Vaikka ostotarjouskilvan osalta ei ole vielä välttämättä katsottu kaikkia kortteja, osa sijoittajista on myynyt Tikkurilan osakkeita merkittävästi kohonneeseen kurssitasoon pörssin kautta. Tämä heijastelee oletusta siitä, ettei yhtiöstä tehtyjä ostotarjouksia enää korotettaisi ainakaan merkittävästi, arvioi Tuppurainen.

Neste, Kone ja Sampo ostosuosikkien kolmikkona

• Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat lisäsivät tammikuun aikana omistuksiaan ensisijaisesti Helsingin pörssin tunnetuissa suuryhtiöissä. Sekä arvo-osuustilit että osakesäästötilit yhteenlaskien ostetuimpien osakkeiden listan kärkikaksikko Neste ja Kone ovat myös Helsingin pörssin kaksi arvokkainta yhtiötä. Lisäksi kuukauden kolmanneksi netto-ostetuin osake Sampo mahtuu nyt viiden arvokkaimman suomalaisyhtiön joukkoon, kertoo Tuppurainen.
  • On huojentavaa, että tammikuun kauppatilastoista on havaittavissa suomalaissijoittajien mielenkiinnon kasvua suurissa ja vakaissa osinkoyhtiöissä.  Kaupankäynnin vilkastuminen ulkomaisissa pörsseissä ja erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla on kiihtynyt viime kuukausien aikana. Viimeisten päivien Reddit-tapahtumat eivät missään nimessä anna oikeaa kuvaa niille sijoittajille, jotka nyt tekevät ensimmäisiä kauppojaan, kertoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Tammikuu 2021 Tammikuu 2020 Muutos ed. Joulukuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 831 231 805 6,10 1 153 684 756     +58,7 % 1 365 685 762    +34,1 %
Danske Bank 718 740 844 2,39 512 187 680     +40,3 % 450 806 169    +59,4 %
Nordea 1 543 336 652 5,14 1 783 477 677      -13,5 % 1 364 559 483    +13,1 %
Pohjola 682 643 911   2,27 502 520 783     +35,8 % 583 227 122    +17,0 %
Yhteensä 4 775 953 212 15,90 3 951 870 896     +20,9 % 3 764 278 536    +26,9 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 30 035 168 354 100 24 100 669 265     +24,6 % 22 985 595 663     +30,7 %
Tammikuu 2021    Tammikuu 2020   Muutos ed. Joulukuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 758 219 11,32 480 916    +57,7 % 626 425    +21,0 %
Danske Bank 111 687 1,67 81 784    +36,6 %                    75 221    +48,5 %
Nordea 477 082 7,12 381 152    +25,2 % 410 286    +16,3 %