• Nordnet/

Yksityissijoittajien osakekauppa toukokuussa: Sell in May toteutui - listautumiset ja tuloskasvuodotukset aktivoivat kesäkaupankäyntiä

Suomalaiset yksityissijoittajat kävivät osakekauppaa toukokuussa osakepainon keventämisen tunnelmissa. Nordnetin asiakkaiden arvo-osuustileiltä nettomyytiin osakkeita kuukauden aikana 56 miljoonalla eurolla. Osakesäästötileille osakkeita kuitenkin lisättiin edelleen 8 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto kasvoi vuodentakaisesta toukokuusta 6,5 prosenttia. Kaupankäynti väheni huhtikuun euromääräisestä aktiviteetista 1,4 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät nousivat 6,4 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti laski viime kuuhun nähden 3,6 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 3,7 prosenttia viime vuoden toukokuuta vähemmän. Laskua nähtiin huhtikuusta 14,1 prosenttia Nordnetin ollessa toukokuussa yksityissijoittajien suurin online-välittäjä 10,2 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Maltillisten kurssiliikkeiden toukokuu johti osakepainon keventämiseen

• Helsingin pörssi liikkui toukokuun aikana ilman merkittäviä indeksitason kurssiliikkeitä, mikä johti suomalaisten yksityissijoittajien kauppa-aktiviteetin hienoiseen laskuun. Sell in May and Go Away –anomalia toteutui osakkeiden maltillisilla nettomyynneillä katkaisten helmi-huhtikuun ajan yhtäjaksoisesti kestäneen Nordnetin suomalaisasiakkaiden osakepainon lisäysten trendin. Yksityissijoittajat kevensivät erityisen paljon osinkodipistään nopeasti palautuneen Fortumin osakkeita, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Listautumiset ja erittäin vahvaksi ennakoitu Q2-tuloskausi aktivoivat kesällä

• Listautumisaktiviteetti on räjähdysmäisessä kasvussa. Uusien pörssiyhtiöiden virta Helsingin pörssilistalle on nyt voimakkaimmillaan 20 vuoteen, jos alkuvuoden tahti ennakoi koko vuotta. Nordnetissä erityisesti osakesäästötiliasiakkaat ovat kiinnostuneet tarttumaan listautumisten tarjoamiin uusiin sijoitusteemoihin ja uskon tämän jatkuvan. Yleisöantien merkinnöistä keskimäärin noin 40 % tehdään osakesäästötileille, kertoo Tuppurainen.
  • Tiistaina käynnistyi toisen vuosineljänneksen viimeinen kuukausi ja sijoittajat alkavat vähitellen valmistautua kesän aikana raportoitaviin puolivuotistuloksiin. Viime vuonna huhti-kesäkuun neljännes oli poikkeuksellista korona-aikaa, minkä vuoksi odotuksissa on nyt vertailukauteen nähden erittäin vahvojen kasvulukujen Q2-tuloskausi. Toukokuussa nähty osakepainon lievä kevennys voi tätä taustaa vasten jäädä hyvinkin lyhytaikaiseksi, jatkaa Tuppurainen.

Sampo-huuma käy kovilla kierroksilla

• Sammon osake dominoi toukokuun kauppatilastoja Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa. Sampo oli ylivoimainen ykkönen 46 miljoonan euron netto-ostoilla, osakkeella kauppaa käyneiden eri asiakkaiden lukumäärällä ja kauppavolyymillä euromääräisesti. Yksityissijoittajat näyttävät selvästi pitävän Sammon viimeaikaisista liikkeistä, kuten Nordea-omistusten keventämisistä, jotka voivat mahdollistaa jättimäisten ylimääräisten osinkojen tai pääomanpalautusten jakamisen lähivuosina. Tätä kuvastaa se, etteivät Sammon osakkeen tankkaukset pysähtyneet tämän kevään osingon irtoamiseen, sanoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Toukokuu 2021 Toukokuu 2020 Muutos ed. Huhtikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 361 037 317 5,50 1 424 978 676      -4,5 % 1 572 599 785     -13,5 %
Danske Bank 422 550 110 1,71 420 183 370     +0,6 % 665 268 368     -36,5 %
Nordea 1 372 925 682 5,55 1 455 342 628      -5,7 % 1 479 728 057       -7,2 %
Pohjola 501 703 827   2,03 496 995 852     +0,9 % 542 240 445       -7,5 %
Yhteensä 3 658 216 936 14,79 3 797 500 526      -3,7 % 4 259 836 655     -14,1 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 24 738 880 178 100 23 238 806 104     +6,5 % 25 101 946 438       -1,4 %
Toukokuu 2021     Toukokuu 2020   Muutos ed. Huhtikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 559 842 10,20 592 966      -5,6 % 636 880     -12,1 %
Danske Bank 72 719 1,32 74 194      -2,0 %                    91 413     -20,5 %
Nordea 364 785 6,64 453 509    -19,6 % 398 914       -8,6 %