Report this content

Kysely: Palautumisjuomat ovat tuttuja liikuntaa harrastaville - Säännöllinen käyttö vielä vähäistä Kuluttajat tietävät urheilun jälkeen nautittavien palautumisjuomien merkityksen, mutta vain pieni osa käyttää niitä säännöllisesti. Tämä selvisi ruotsalaisen meijeri Norrmejerier Ab:n teettämästä kyselystä, johon vastasi yli 3 000 kuluttajaa Suomessa. Norrmejerier valmistaa maitopohjaista Gainomax Recovery -juomaa, jonka Suomen Olympiakomitea on valinnut viralliseksi palautumisjuomakseen. Kesällä 2004 toteutetun kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten hyvin kuluttajat tuntevat palautumisjuomien käyttötarkoituksen, kuinka yleistä käyttö on ja ketkä niitä käyttävät. Lisäksi kartoitettiin palautumisjuomien ostopaikkoja ja kuluttajien arvostamia tuoteominaisuuksia palauttavissa treenin jälkeen nautittavaksi tarkoitetuissa tuotteissa. Kyselyyn otti osaa kaiken kaikkiaan 3 241 kuluttajaa Helsingissä, Espoossa, Turussa, Jyväskylässä ja Oulussa. Kyselyyn osallistuneista suurin osa oli miehiä (71,5 %) ja noin 60 prosenttia kaikista vastanneista oli iältään 20-30 -vuotiaita. Yli puolet (58 %) kertoi harrastavansa liikuntaa säännöllisesti kolmesta neljään kertaa viikossa. Noin 70 prosenttia vastanneista ilmoitti tietävänsä, miksi palautumisjuomia kannattaa käyttää harjoittelun jälkeen. Ero tietämyksessä miesten ja naisten välillä oli merkitsevä: kyselyyn osallistuneista naisista 81,2 prosenttia tiesi miksi palautumisjuomia käytetään, kun miesten kohdalla vastaava luku oli vain 64,6 prosenttia. Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että aktiivisesti liikkuvat tuntevat palautumisjuomien tehtävän osana säännöllistä ja tuloksellista harjoittelua. Vaikka palautumisjuomien tuomat edut tunnetaan, on niiden käyttö vähäistä. Vain 24 prosenttia vastanneista kertoi käyttävänsä palautumisjuomia ylipäänsä. Vähäisen käytön syiksi mainittiin pääasiassa palautumistuotteiden hinta ja tiedon puute. Myös tavallisen ruuan ja veden mainittiin ajavan samaa asiaa kuin valmiiden palauttavien tuotteiden. Palautumisjuomia satunnaisesti ja useimmiten käyttävistä 40 prosenttia suosii palautumisjuomien ostopaikkana kuntosaleja ja 30 prosenttia tavallisia ruokakauppoja. Internetin kautta palautumisjuomia ilmoitti ostavansa vain 5 prosenttia vastanneista. Kyselystä selvisi myös, että tuotteen luotettavuus ja hyvä maku ovat ensisijaiset valintaperusteet ostopäätöstä tehtäessä. Norrmejerier Ab on ruotsalainen osuusmeijeri, joka on meijerituotteiden markkinajohtaja Pohjois-Ruotsissa. Se valmistaa ja markkinoi meijerituotteita, mehujuomia ja funktionaalisia elintarvikkeita. Yrityksessä on 450 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2003 oli noin 165 miljoonaa euroa. Gainomax® Recovery on maitopohjainen ja vähälaktoosinen palautumisjuoma, jossa on hiilihydraattia ja proteiinia. Gainomax® Recovery'sta elimistö saa fyysisessä rasituksessa kuluttamansa tärkeät ravintoaineet helposti takaisin, jolloin elimistön palautuminen nopeutuu ja tulokset paranevat. Gainomax® Recovery'a on ollut Suomessa myynnissä kuntosaleilla jo 13 vuotta. Gainomax® Recovery -palautumisjuomaa voi ostaa hyvin varustetuista ruokakaupoista ja kuntosaleilta. Lisätietoja toimitukselle: Timo Friman, Oy Valkoinen Risti, puh. (09) 3434 9441 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT20030/wkr0001.pdf