Uusi openSUSE 12.3 -käyttöjärjestelmä taipuu myös pilveen

Report this content

12.4.2013 – Uusi Linux-pohjainen openSUSE 12.3 -käyttöjärjestelmä sisältää runsaasti uusia yhä tehokkaampia ominaisuuksia, kuten kattavat hakutoiminnot sekä tiedostojärjestelmän suorituskykyä ja internet selailua parantavia ominaisuuksia. Uusin versio tarjoaa käyttäjille ja kehittäjille mahdollisuuden käyttää avoimeen lähdekoodiin perustuvaa käyttöjärjestelmää joustavasti fyysisten ja virtuaalisten ympäristöjen lisäksi myös pilviympäristöissä.

Uusi openSUSE 12.3 on helppokäyttöinen ja eri käyttötarkoituksiin soveltuva nykyaikainen käyttöjärjestelmä. Käyttöjärjestelmän sisältämä Linux 3.7 ydin parantaa tiedostojärjestelmän suorituskykyä ja mahdollistaa aiempaa selvästi tehokkaamman sekä nopeamman internetin hyödyntämisen.

Työasemaympäristöihin uusi versio tuo monipuoliset hakutoiminnot ja työkalut tehostaa henkilökohtaisten tietojen hallintaa. Kontact-ominaisuudella voidaan toteuttaa hakuja sähköpostiviestien sisällöistä, pelkkien otsikoiden sijaan. Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä tarjoaa musiikin ystäville Amarok 2.7:n ja Rhythmbox 2.98:n. DigiKam 3.0 on tarkoitettu kuvankäsittelyyn ja videomateriaalia sisältävien esitysten laadintaan.

Uusi käyttöjärjestelmä sisältää korkealuokkaisen UEFI-tuen x86-arkkitehtuurin 64 bitin rautaan sekä kokeiluversion UEFI Secure Boot -tuesta. XFCE-pohjaisella ratkaisulla toteutetaan varmuuskopiointi ja datan palautus.

Oletuspalvelimeksi määritelty MySQL-tietokantapalvelin on korvattu uudessa versiossa avoimempaan kehitystyöhön pohjautuvalla MariaDB-tietokantapalvelimella. Pilvipalveluiden osalta openSUSE 12.3 tukee avoimen lähdekoodin OpenStack -pilvipalvelun viimeisintä versiota.

Uusi openSUSE 12.3 syntyi avoimen ja kansainvälisen ohjelmistoyhteisön kuuden kuukauden intensiivisen kehitystyön tuloksena. ARM-yhteensopiva openSUSE 12.3 on tarkoitus esitellä muutaman viikon sisällä.

Lisätietoja:

Kim Aaltonen, toimitusjohtaja, SUSE Suomi, puh.040 756 7929, kim.aaltonen@suse.com

Ohjelmisto on ladattavissa: http://software.opensuse.org/123

Lisätietoja ARM -yksikön tuotekehityksestä ja