Detemirinsuliini pienentää hypoglykemiariskiä - sen vaikutuksen voi ennakoida

Report this content

16.9. 2004 Lehdistötiedote Odotettu uusi diabeteslääke otettu käyttöön Suomessa Detemirinsuliini pienentää hypoglykemiariskiä - sen vaikutuksen voi ennakoida Perusinsuliinien ryhmän uusimman tulokkaan, detemirinsuliinin imeytyminen noudattaa päivästä toiseen samankaltaista mallia, jolloin diabeetikko kykenee ennakoimaan oman vointinsa ja välttämään hypoglykemiakohtauksia, jotka varsinkin yöaikaan tai autolla ajettaessa voivat olla kohtalokkaita. Detemirinsuliinin ei ole myöskään todettu aiheuttavan insuliinihoitoon yleisesti liittyvää painonnousua. Uuden detemirinsuliinin vaikutuksen ennakoitavuus on tutkimusten mukaan parempi kuin aikaisemmilla perusinsuliineilla. Tutkimukset osoittavat myös, että kyseistä insuliinia käyttävien hypoglykemiariski on pienempi ja verensokeriarvot pysyvät parempina ja tasaisempina kuin perinteisellä ihmisinsuliinilla. Sen ei ole todettu myöskään aiheuttavan tahatonta painonnousua, mikä muuten usein liittyy insuliinihoitoon. Viimemainittu voi johtua siitä, että diabeetikko vähentää välipalojen syöntiä, kun ei ole yhtä suurta pelkoa hypoglykemiasta kuin aikaisemmin. Detemirinsuliini otetaan tavallisesti kahtena annoksena vuorokaudessa, jolloin perusinsuliinin tasoa voidaan säätää erilaiseksi yöllä ja päivällä. Maailman johtava diabetestalo, Novo Nordisk, sai detemirinsuliinianalogilleen (kauppanimi Levemir®) EU:n myyntiluvan keväällä, ja nyt lääke on saatu Suomeen samanaikaisesti usean muun Euroopan maan kanssa. Valmisteeseen on kehitetty täysin uudenlainen vaikutuksen pitkittymismekanismi, jonka ansiosta insuliini imeytyy pistoskohdasta verenkiertoon hitaasti ja siirtyy sieltä kohdekudokseen tasaisesti. Mekanismin ainutlaatuisuus on siinä, että detemirinsuliini sitoutuu ihmiskehon albumiiniin, josta se irtoaa tietyllä tavalla imeytymisen eri vaiheissa. Lopputuloksena on insuliinin tasainen saanti riippumatta ulkoisista tekijöistä. Sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri, professori Leo Niskanen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta toteaa uudesta insuliinivalmisteesta: - Diabeetikolle insuliinin vaikutuksen ennustettavuudella on ratkaiseva merkitys. Albumiiniin sitoutuminen tekee detemirinsuliinin vaikutustavan ainutlaatuiseksi ja ilmeistä on, että insuliinin imeytymiseen vaikuttavat fysiologiset seikat, kuten lämpötila ja liikunta, eivät juurikaan vaikuta detemirinsuliinin imeytymisnopeuteen. Tuotteen kehittäjä, tanskalainen lääkeyhtiö Novo Nordisk on ottanut elämäntehtäväkseen diabeteksen lopullisen nujertamisen. - Yhtiömme etsii alati uusia ja parempia diabeteksen hoitomuotoja. Detemirinsuliinia saatiin odottaa jonkin aikaa, sillä halusimme monista vaihtoehdoista löytää parhaan mahdollisen tavan verensokerin hallintaan. Tämän jälkeen Novo Nordisk on ainoa lääketehdas maailmassa, jolla on insuliinivalmiste kaikkiin käyttöryhmiin, kertoo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtaja Johanna Panula. Insuliinianalogit tulivat markkinoille vasta vajaa kymmenen vuotta sitten. Niissä insuliinityyppiä muunnellaan muokkaamalla molekyylejä bioteknologian avulla. Sitä ennen käytettiin ja käytetään vieläkin suurimmassa osassa maailmaa ns. NPH-insuliinia, jonka insuliinimolekyylit ovat täsmälleen samanlaisia kuin ihmisen omassa insuliinissa. Eläimen haimasta ei enää insuliinia juuri uuteta. Analogit valtaavat alaa ja ovat tulevaisuutta diabeteksen hoidossa. Novo Nordiskin insuliinianalogien myynti kasvoi viimeisimmän puolen vuoden aikana 90 % edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Yhtiön insuliinianalogien markkinaosuus on 25 % maailmanlaajuisesti. Euroopassa Novo Nordiskilla on hallussaan 70 % insuliinimarkkinoista. Novo Nordisk on johtava insuliinivalmisteiden kehittäjä maailmassa ja tunnettu diabeteksen annostelulaitteiden valmistaja. Levemir®-valmiste täydentää insuliinivalikoimaa tehden Novo Nordiskista ainoan lääkeyhtiön maailmassa, jolla on täydellinen valikoima insuliineja. Novo Nordisk on myös johtava vaihdevuosien hormonikorvauslääkkeiden valmistaja. Yhtiön muita tuotteita ovat hemofilialääke sekä lasten ja aikuisten kasvuhäiriöiden hoitoon tarkoitettu kasvuhormoni. Novo Nordisk työllistää 18 000 henkilöä 69 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 50 henkilöä. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Kööpenhaminan ja Lontoon pörsseissä. Novo Nordiskin ADR:t on listattu New Yorkin pörssissä 'NVO'-tunnuksen alla. Lisätietoa yhtiöstä osoitteesta: www.novonordisk.com. Lisätiedot: Novo Nordisk Farma Oy, toimitusjohtaja Johanna Panula, p. 040-843 3321, Novo Nordisk Farma Oy, tuoteryhmäpäällikkö Ritva Närte p. (09) 348 2 5324, rina@novonordisk.com. Asiantuntijat: Dosentti Ilkka Sipilä, HYKS, Lasten- ja nuorten sairaala, p. 050-427 2898, isipila@mappi.helsinki.fi Sisätautien erikoislääkäri Markku Saraheimo, Folkhälsan tutkimuskeskus, Biomedicum p. 050-521 7952, markku.saraheimo@folkhalsan.fi LKT, sisätautiopin professori, sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri Leo Niskanen, KYS, Sisätautien klinikka, p. 0500-675 727, leo.niskanen@kuh.fi Lähettäjä: AC-tiedotus, Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, hanna.hiilamo@actiedotus.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/16/20040916BIT00050/wkr0001.pdf